Ejer undrer sig: Tre netbutikker bliver trukket i retten
Konceptet bag netbutikkerne
Buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk anvender samme forretningskoncept.
- Køb af varer i webbutikkerne til de oplyste priser på hjemmesiden forudsætter et abonnement til 89 kr. om måneden, som giver adgang til at handle på webbutikkernes hjemmesider.
- Netbutikkerne trækker den månedlige betaling via de betalingskortoplysninger, som forbrugerne indtastede ved køb af varen.
Kilde: Forbrugerombudsmanden
Forbrugerombudsmanden stævner tre netbutikker for urent trav med faste betalinger. Det kommer “mildest talt” bag på ejeren.
De tre netbutikker buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk har trukket 89 kroner om måneden på kundernes konti for et abonnement, der giver adgang til at handle på siderne.
Men det har ikke fremgået tydeligt nok, at der var tale om en abonnementsordning lyder vurderen fra Forbrugerombudsmanden, som nu har valgt at stævne netbutikkerne ved Sø- og Handelsretten. Kravet er en tilbagebetaling af alle abonnementspenge gennem de seneste tre år.
- Vi har fået mange klager over de tre webbutikker fra forbrugere, som er blevet overraskede over, at der fulgte et abonnement med købet af en vare. Vi vurderer, at forbrugerne ikke er bundet af abonnementerne og har krav på at få deres penge igen, siger Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, i en pressemeddelelse.
- Vi ser flere og flere webbutikker, der anvender et forretningskoncept, hvor det koster fx 89 kr. om måneden at handle på hjemmesiden. Desværre lader det også til at være en del af konceptet ikke at oplyse kunderne tydeligt om abonnementet, siger hun.
Overrasket ejer
Ejeren af buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk er Rasmus Andersen. Han har i to år forsøgt at få Forbrugerombudsmanden til at vurdere, om netbutikkerne overholder reglerne. Det siger han i en pressemeddelelse ifølge TV2 Lorry og Computerworld.
- Til vores store undren har Forbrugerombudsmanden på intet tidspunkt ønsket at mødes med os, tale med os eller yde brugbar vejledning. Derfor kommer stævningen ud af det blå mildest talt bag på os, siger Rasmus Andersen.
- Det fremgår allerede af hver enkelt webshop-forside, af pop-up vindue ved åbning af sitet, ved angivelse af alle priser på sitet samt i forbindelse med check out, at der er tale om en medlemsklub, samt at man betaler abonnement for at få adgang til medlemsklubbens fordelagtige priser, fortsætter han.
Forbrugerombudsmanden har modtaget flere end 200 klager over buuks.dk, flere end 130 klager over pluus.dk og flere end 120 klager over sayve.dk.
LÆS OGSÅ: Coop vinder kopisag i retten
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter