Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Salling Group taber Wupti-sag i landsretten

Foto: Dansk Supermarked



Friday den 24 January 2020 kl. 09:30 af: Kristian Holgersen

Fusionen af Salling Group og Wupti kunne ikke klares med en forenklet - og billigere - anmeldelse. Det slår landsretten fast.

Salling Group må indkassere et nederlag i Vestre Landsret i en sag, der handler om fusionen med Wupti tilbage i 2015.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra modparten - Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Sagen drejer sig om den måde, parterne valgte at anmelde fusionen på. I stedet for at indgive en almindelig anmeldelse, blev der benyttet en forenklet type, hvor gebyret for sagsbehandlingen er markant lavere. Men det er ikke i orden, mener Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Gebyret for den almindelige anmeldelse ville løbe op i 1,5 millioner kroner, mens den type, Salling Group og Wupti benyttede sig af, kun ville kræve 50.000 kroner.

- Det er helt afgørende, at vi træffer de rigtige afgørelser, når vi behandler fusioner, både for forbrugerne og virksomhederne, siger Vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Bitten Thorgaard Sørensen.

- Derfor er det vigtigt, at vi får de oplysninger, der er nødvendige for at kunne behandle fusionen. Når vi ikke på forhånd kan fastslå, at en forenklet anmeldelse er tilstrækkelig, skal vi kræve en almindelig anmeldelse, fortsætter hun.

Klagede over krav

Da Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i 2015 krævede, at Salling Group (dengang Dansk Supermarked) skulle indgive en almindelig anmeldelse, sendte dagligvarekoncernen en klage afsted til Konkurrencenævnet.

Men i april 2016 stadfæstede Konkurrenceankenævnet afgørelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Herefter gik turen til Retten i Aarhus, hvor afgørelsen også gik imod Salling Group, som ankede til landsretten.

Forenklede anmeldelser er forbeholdt fusioner, der på forhånd kan karakteriseres som uproblematiske, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i pressemeddelelsen.

Skulle være et dansk Amazon

Gennem længere tid arbejdede Salling Group på at gøre Wupti til et dansk svar på markedspladser som Amazon og Alibaba. I efteråret blev den plan dog lagt ned i skuffen igen.

I stedet skal Wupti igen fokusere på salg af elektronik og hvidevarer, som det også var tilfældet, da Salling Group købte virksomheden i 2015. Det fremgår af en Finans-artikel.

- Markedspladsen kunne nok på sigt blive en succesfuld drift, men på det niveau, hvor vi er nu, falder det bort til andre vigtige prioriteter med større potentiale og forbindelse til vores samlede forretning, sagde Thor Jørgensen til Finans. Han står i spidsen for e-handlen i Salling Group.

LÆS OGSÅ: Wupti-direktør får en anden post i Salling Group



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD