Ecco har nu 1000 butikker i Kina
Friday den 11 September 2015 kl. 09:45
- Kilde: Business.dk
Den danske skoproducent viser skyhøje vækstrater i Kina. Men Ecco har også været i landet siden 1990'erne.
Mange danske virksomheder har været en tur i Kina for at se, om netop deres produkt kunne falde i de kinesiske køberes smag. Nogen har haft stor succes, mens andre har måtte rejse hjem i utide med røde tal på bundlinjen.
Sådan en virksomhed er Ecco dog langt fra. Asien har været et særdeles gavmildt marked for den danske skoproducent. Fra 2009 til 2014 er Ecco's forretning vokset med 199 procent i Asien og stillehavsområdet. Det viser en undersøgelse, som Berlingske Research har lavet.
- Den udvikling, vi har set, har været helt unik. Hvis vi ser specifikt på Kina, så er det nok den største markedssucces, som vi nogensinde har oplevet. Vi var slet ikke klar over, hvor stort det ville blive, da vi begyndte derude, siger finansdirektør i Ecco, Steen Borgholm.
Ecco har haft butikker i Kina siden 90'erne. Men det var først for ti år siden, at der kom rigtig gang i forretningen. Og derfor kunne Ecco åbne sin butik nummer 1000 i Kina i år. Steen Borgholm forklarer i den forbindelse, at det er særligt den voksendemiddelklasse, der efterspørger kvalitetsprodukter for at kunne vise, at man har råd til at forkæle sig selv.
Danske virksomheder har succes i Østen
Det er dog ikke kun Ecco, der har haft succes i Asien. Berlingske Research har undersøgt regnskaberne for en stor gruppe af de største danske virksomheder. Og her kan man se en stor udvikling hos de virksomheder, som har valgt at oplyse deres omsætningen på kontinentet.
17 ud af 20 virksomheder er vokset i Asien i perioden 2009-2014 med gennemsnitligt over 140 procent.
Mange har da også følt, at de blev nødt til at teste det asiatiske marked, forklarer ledende partner i Quartz+Co, Hans Henrik Beck.
- Der er ofte et defensivt element i det. Hvis ikke virksomhederne er dér, hvor det sker, og hvis ikke de ved, hvad der foregår, så kan de ende som Inkariget. De sad på toppen af verden, men missede bare, at dynamikken var et andet sted, siger Hans Henrik Beck til Berlingske Business.
Han vurderer, at tiden hvor man kunne være fast follower, er ovre. I dag skal man være fremme i forreste linje for enten at skabe, præge eller respondere på nye tendenser.
Læs hele artiklen på Business.dk
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Del artiklen:
Afstemning
Hvordan endte omsætningen i første halvår? (primært specialhandel)
Seneste nyheder
Sådan kan man bruge sociale medier til markedsføring
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
Hvordan endte omsætningen i første halvår? (primært specialhandel)
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter