E-handlen udfordres af krav om hurtig og gratis fragt
Netbutikkerne bliver i dag udfordret af kundernes krav om dag-til-dag levering og gratis fragt, viser en ny analyse.
Et par klik på nettet, og så forventer kunderne ellers, at deres varer ankommer med det samme, og gerne uden at det koster noget.
Mere end halvdelen af netbutikkerne mener, at de tre vigtigste konkurrenceparametre i dag er dag-til-dag levering, gratis fragt og udbud af alternative leveringsmuligheder. Det viser en ny logikanalyse lavet blandt Foreningen for Dansk Internethandels (FDIH) medlemmer, der præsenteres til en logistikkonference på onsdag.
- Det er klart, at der er et pres, når vi som kunder forventer det hele, både hurtigere og billigere. Mange kunder vælger at efterlade den fyldte indkøbskurv i netbutikken og opgiver købet, fordi de ikke vil betale fragten. Og samtidig er der en forventning om stadig hurtigere levering, hvor den globale udvikling peger i retning af, at flere butikker nu tilbyder dag-til-dag levering. Men det er dyrt, og kunderne har næppe lyst til at betale ekstraomkostningerne ved hurtigere levering, siger kommunikationschef Henrik Theil fra FDIH i en udtalelse.
Forsøger at leve op til kundernes krav
Og de danske netbutikker forsøger at leve op til kundernes krav. I hvert fald viser den nye analyse, at flere tilbyder mere end en leveringsmulighed.
- Det viser sig også, at op mod en tredjedel af virksomhederne i logistik-undersøgelsen faktisk tilbyder fire eller flere leveringsmuligheder til kunderne. Omvendt er der sket et stort fald i virksomheder, der kun tilbyder én leveringsløsning, så det kun er hver femte netbutik, der ikke udnytter mulighederne for at give kunden flere valgmuligheder, siger Henrik Theil.
FDIH sætter med en konference på onsdag på IT-universitetet i København fokus på udfordringer, som logistikken giver.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter