FDIH: Nyt e-handelsdirektiv er juridisk makværk
FDIH kræver nu en dato for revidering af det udskældte EU-direktiv, som skal fremme den europæiske e-handel, og som blev vedtaget for nogle måneder siden.
Lovsjusk og juridisk makværk. Det er de hårde ord, som EU's nye forbrugerrettighedsdirektiv får med på vejen af Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH. Og foreningen kræver nu en dato for, hvornår direktivet skal revideres.
LÆS OGSÅ: Et samlet e-handels Europa går mod ny EU-købelov
- Vi erkender, at det næppe er realistisk at få rettet direktivet, inden ikrafttræden i juni 2014. Men vi vil igen og igen gøre opmærksom på, at direktivet er lovsjusk, og der skal i hvert fald sættes en dato på for revidering af direktivet, så de uheldige formuleringer blandt andet om fortrydelsesret trods brug af varen og tilbagebetaling før returnering af varen fjernes, konstaterer public affairs chef Henrik Theil fra FDIH i en pressemeddelelse.
Det nye direktiv indeholder regler, som blandt andet vil medføre, at netbutikker skal tilbagebetale kunderne for varer, som skal returneres, før netbutikkerne har fået pågældende varer retur.
Manglende forståelse for e-handlens vilkår
Selvom det egentlig var meningen, at direktivet skulle fremme den europæiske e-handel, mener FDIH, at direktivet udover at være fyldt med "sprogsjusk og indholdsmæssige uklarheder" i det hele taget bærer præg af manglende forståelse for e-handel.
- Direktivet bærer i sin endelige form præg af, at der mangler indsigt i e-handlens vilkår og den praktik, der er en forudsætning for, at e-handlen fungerer tilfredsstillende for såvel køber som sælger. Derfor er flere bestemmelser direkte skadelige for e-handlen, ikke mindst den grænseoverskridende, og dermed går direktivet direkte imod formålet, nemlig at fremme e-handel i EU, skriver FDIH i det høringssvar, som foreningen indsendte til Justitsministeriet i august.
LÆS OGSÅ: FDIH: Politikere bør lette lovgivning for e-handel
Kritik fra flere parter
FDIH er da heller ikke den eneste, som har givet direktivet hårde ord med på vejen. Tidligere har erhvervsorganisationen Dansk Erhverv langet ud efter de nye regler, da organisationen i juli udtalte, at de nye regler ligefrem havde potentiale til at smadre den europæiske e-handel.
- Det åbner hidtil usete muligheder for bedrageri, at sælger ikke får mulighed for at undersøge varen, før han skal betale pengene tilbage til forbrugeren, udtalte chefkonsulent hos Dansk Erhverv, advokat Lars Quistgaard Bay, i den forbindelse i en pressemeddelelse, angående de nye bestemmelser om fortrydelsesret og tilbagebetaling.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter