Discountkæde roses for opsigtsvækkende hjælp
Landets næststørste dagligvarekæde målt på omsætning hæver prisen for en liter mælk med 50 øre for at hjælpe de trængte danske mælkeproducenter.
Det er ikke hver dag, at et supermarked hæver prisen for at give overskuddet videre til andre. Men det er ikke desto mindre, hvad Rema 1000 netop har meddelt sker på dansk mælk, både økologisk og konventionel mælk.
Supermarkedet hæver prisen på en liter med 50 øre som følge af faldende mælkepriser - pengene går ifølge Rema ubeskåret til danske mælkeproducenter.
Hjælpen får ros med på vejen af både Arla samt Landbrug & Fødevarer.
- Det er fantastisk storsindet af Rema, at de kaster sig ind i kampen for at sørge for, at der også i fremtiden vil være danskproduceret mælk til forbrugerne, siger administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup.
- Udover frisk dansk mælk er der også en masse arbejdspladser på spil i Produktionsdanmark, både på gårdene, mejerierne, i transportsektoren og i detailhandlen. Remas sympatiske initiativ er med til at sætte streg under, at vi skal gøre alt, hvad vi kan for at hjælpe danske mælkebønder og sikre den gode danske mælk.
Netto, Føtex og Bilka under Dansk Supermarked og Aldi sænkede for en uge siden mælkeprisen med 50 øre pr. liter konventionel mælk.
LÆS OGSÅ: Rema 1000-milliardær vil bygge butikker i ghetto-område
Rema 1000 i storoffensiv
Landbrug & Fødevarer og Arla deler Remas analyse af den alvorlige situation på mælkemarkedet.
- Hvis ikke vi gør noget, sætter vi ikke bare arbejdspladser og økonomi over styr, vi gambler også med en hjørnested i dansk madkultur, og det tror jeg rigtig mange danskere vil være enige med os i. Derfor håber jeg, at det er et initiativ, som forbrugerne vil tage i mod med åbne arme, når de køber deres mælk, siger Karen Hækkerup i en pressemeddelelse.
Torsdag skrev vi her på detailfolk.dk, at norske Rema 1000, som i dag er Danmarks næststørste dagligvarekæde målt på omsætning, vil være den største herhjemme.
Rema 1000 har aktuelt 261 butikker og når at åbne i alt 13 nye butikker i 2015. Fra 2016 og frem er ambitionen at øge antallet af nye butikker 'markant'.
LÆS OGSÅ: Rema 1000 vil være Danmarks største dagligvarekæde
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter