Direktør priser nye koncepter efter rekordregnskab
Espresso House står for caféerne i Plantorama.
PLANTORAMA A/S
Hovedtal i t. kr.
Nettoomsætning
2019: 462.622
2018: 434.399
2017: 424.764
Driftsresultat
2019: 30.679
2018: 28.236
2017: 25.499
Årets resultat
2019: 24.411
2018: 21.625
2017: 20.008
Fra ledelsesberetningen
- Årets resultat [...] anses for værende tilfredsstillende og som forventet.
- Stort set alle butikker har igen i 2019 realiseret organisk vækst.
Kilde: Plantorama A/S, Årsrapport 2019
Kunderne har taget rigtig godt imod en satsning på legelande og caféer, lyder det fra direktøren i spidsen for 11 store butikker.
En strategi med fokus på oplevelser har vist sig at være en effektiv vej til vækst for Plantorama, der er en kæde af 11 have- og dyrecentre.
For 2019 kan kæden bogføre en omsætning på knap 463 millioner kroner og et resultat efter skat på godt 24 millioner. I begge tilfælde er der tale om et rekordhøjt niveau, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
- Vi har hele tiden haft fokus på at skabe gode oplevelser for vores kunder, men gennem de seneste år, har vi øget fokus på området og investeret i at skabe et decideret oplevelseskoncept, som kunderne i den grad har taget godt imod, siger den administrerende direktør, Peter Vang Christensen.
- Det ses på vores bundlinje, men vi hører også fra kunderne, at de tager sig god tid, til at komme i centrene, fordi det er en god oplevelse, fortsætter han.
Endnu er oplevelseskonceptet ikke rullet ud i hele kæden, men i løbet af året kommer alle butikker til at blive udstyret med både legeland og kaffebar. Sidstnævnte sker i samarbejde med kæden Espresso House.
Sikker vej gennem krisen
Coronakrisen hviler som en tung skygge over mange af de årsregnskaber for 2019, der i øjeblikket bliver offentliggjort. Selvom forretningen var god sidste år, kan situationen være en fuldstændig en anden nu.
I Plantoramas tilfælde har krisen dog ikke været så brutal, som det har været tilfældet i andre hjørner af detailbranchen.
Butikkerne fortsatte med at tage imod kunder under den delvise nedlukning, og kunne samtidig introducere konceptet Klik & Hent før tid, så det blev mulig at få varer leveret til døren.
Den tabte omsætning fra marts blev således allerede indhentet i starten af april.
- Når noget virker som en god idé, er vi ikke bange for at afprøve nye koncepter, og vi forsøger altid at tilgodese de behov, vi ser hos vores kunder, siger Peter Vang Christensen.
- Da corona satte ind, var behovet for at kunne få planter og haveartikler leveret stort. Det reagerede vi hurtigt på, og tiltaget har vist sig at være en stor succes, siger han.
LÆS OGSÅ: Rekordår holder hånden under sportskæde mens corona raser
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter