Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Detailvirksomheder er stærke på Facebook

Foto: detailfolk.dk



Fakta

- 46 procent af de danske mikro-, små- og mellemstore virksomheder inden for handel og detail har i dag en Facebookside mod 37 procent på tværs af brancher.

- 12 procent af virksomhederne inden for handel og detail har en LinkedIn-profil mod 27 procent på tværs af brancher.

- 6 procent af virksomhederne inden for handel og detail har en Twitter-profil, 7 procent har en YouTube-profil, og 9 procent er til stede på Instagram. Blot én procent har en profil på Snapchat.

- De primære formål med handels- og detailvirksomhedernes Facebook-profiler er at øge kendskabet til virksomheden (63 procent), præsentation af nye produkter (53 procent), direkte kundedialog (42 procent) samt at sælge produkter (32 procent).

Kilde: Eniro Danmark

Wednesday den 24 June 2015 kl. 10:45 af: Freja Thorbech

Handels- og detailvirksomheder er stærke på Facebook, når det kommer til tilstedeværelse. På LinkedIn er tendensen omvendt, viser en ny analyse.

De danske detailvirksomheder har taget Facebook til sig.

Knap halvdelen af handels- og detailvirksomhederne har i dag en Facebook-side mod lidt over hver tredje virksomhed på tværs af brancher. Det viser en ny undersøgelse, som Eniro Danmark har foretaget blandt mere end 800 mikro-, små- og mellemstore virksomheder.

Handels- og detailvirksomhederne følger dog lidt efter de små og mellemstore virksomheder inden for henholdsvis kultur og forlystelser samt restauration og turisme, som ifølge undersøgelsen har flest Facebook-sider.

Og der er en god grund til, at blandt andet detailvirksomhederne kaster sig over Facebook, mener adm. direktør i Eniro Danmark Allan Jakobsen.

- For særligt de mindre virksomheder er de sociale medier et sted, hvor de kan komme i gang med markedsføring for ganske få ressourcer, siger han i en udtalelse.

Barrierer for tilstedeværelse

Undersøgelsen viser dog også, at virksomhederne ser flere barrierer for tilstedeværelsen på de sociale medier. Blandt virksomhederne inden for handel og detail nævnes særligt mangel på tid (29 procent) og kompetencer inden for sociale medier (19 procent), ligesom mange også fremhæver, at det er svært at måle værdien af tilstedeværelsen. Lidt færre end hver sjette nævner desuden risikoen for shitstorms og negativ brugerfeedback.

- En af de største barrierer, som de små og mellemstore virksomheder ser for at bruge sociale medier, er, at det er svært at måle effekten. Ganske vist får man ved annoncering tal på, hvor mange annoncerne når ud til, men effekten derudover er svær at måle, siger Allan Jacobsen.

Sakker bagud på andre medier

Mens virksomhederne inden for handel og detail er førende, når det kommer til Facebook, sakker de bagud på LinkedIn. Kun 12 procent af handels- og detailvirksomhederne i undersøgelsen har en profil på LinkedIn mod 27 procent på tværs af brancher. 9 procent er til stede på Instagram, mens blot én procent har en profil på Snapchat.

Derudover viser undersøgelsen også, at mere end hver tredje af de adspurgte virksomheder inden for handel og detail slet ikke er til stede på sociale medier. Og blandt disse svarer halvdelen, at de ikke mener, at deres virksomhed vil få værdi ud af at være til stede på sociale medier.

- Det er selvfølgelig vigtigt for virksomhederne, at de ikke bare springer hovedkulds ud i de sociale medier uden en strategi, der indeholder overvejelser om, hvem de overhovedet vil nå, og hvordan de kan måle effekten af indsatsen. Særligt de mindre virksomheder bør tænke sig godt om og have styr på deres grundlæggende søgbarhed, før de afsætter ressourcer til en indsats på de sociale medier, hvis de ikke er der i dag. For nogle virksomheder er en profil på de sociale medier måske også bare mest relevant som et slags visitkort, siger Allan Jakobsen.

Eniro Danmarks analyse er baseret på 831 webinterview med danske ledere og topledere i mikro-, små- og mellemstore private virksomhed­er.

LÆS OGSÅ: Optikerkæde skaber Facebook-succes med butiksåbninger



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD