Detailvirksomheder er stærke på Facebook
Fakta
- 46 procent af de danske mikro-, små- og mellemstore virksomheder inden for handel og detail har i dag en Facebookside mod 37 procent på tværs af brancher.
- 12 procent af virksomhederne inden for handel og detail har en LinkedIn-profil mod 27 procent på tværs af brancher.
- 6 procent af virksomhederne inden for handel og detail har en Twitter-profil, 7 procent har en YouTube-profil, og 9 procent er til stede på Instagram. Blot én procent har en profil på Snapchat.
- De primære formål med handels- og detailvirksomhedernes Facebook-profiler er at øge kendskabet til virksomheden (63 procent), præsentation af nye produkter (53 procent), direkte kundedialog (42 procent) samt at sælge produkter (32 procent).
Kilde: Eniro Danmark
Handels- og detailvirksomheder er stærke på Facebook, når det kommer til tilstedeværelse. På LinkedIn er tendensen omvendt, viser en ny analyse.
De danske detailvirksomheder har taget Facebook til sig.
Knap halvdelen af handels- og detailvirksomhederne har i dag en Facebook-side mod lidt over hver tredje virksomhed på tværs af brancher. Det viser en ny undersøgelse, som Eniro Danmark har foretaget blandt mere end 800 mikro-, små- og mellemstore virksomheder.
Handels- og detailvirksomhederne følger dog lidt efter de små og mellemstore virksomheder inden for henholdsvis kultur og forlystelser samt restauration og turisme, som ifølge undersøgelsen har flest Facebook-sider.
Og der er en god grund til, at blandt andet detailvirksomhederne kaster sig over Facebook, mener adm. direktør i Eniro Danmark Allan Jakobsen.
- For særligt de mindre virksomheder er de sociale medier et sted, hvor de kan komme i gang med markedsføring for ganske få ressourcer, siger han i en udtalelse.
Barrierer for tilstedeværelse
Undersøgelsen viser dog også, at virksomhederne ser flere barrierer for tilstedeværelsen på de sociale medier. Blandt virksomhederne inden for handel og detail nævnes særligt mangel på tid (29 procent) og kompetencer inden for sociale medier (19 procent), ligesom mange også fremhæver, at det er svært at måle værdien af tilstedeværelsen. Lidt færre end hver sjette nævner desuden risikoen for shitstorms og negativ brugerfeedback.
- En af de største barrierer, som de små og mellemstore virksomheder ser for at bruge sociale medier, er, at det er svært at måle effekten. Ganske vist får man ved annoncering tal på, hvor mange annoncerne når ud til, men effekten derudover er svær at måle, siger Allan Jacobsen.
Sakker bagud på andre medier
Mens virksomhederne inden for handel og detail er førende, når det kommer til Facebook, sakker de bagud på LinkedIn. Kun 12 procent af handels- og detailvirksomhederne i undersøgelsen har en profil på LinkedIn mod 27 procent på tværs af brancher. 9 procent er til stede på Instagram, mens blot én procent har en profil på Snapchat.
Derudover viser undersøgelsen også, at mere end hver tredje af de adspurgte virksomheder inden for handel og detail slet ikke er til stede på sociale medier. Og blandt disse svarer halvdelen, at de ikke mener, at deres virksomhed vil få værdi ud af at være til stede på sociale medier.
- Det er selvfølgelig vigtigt for virksomhederne, at de ikke bare springer hovedkulds ud i de sociale medier uden en strategi, der indeholder overvejelser om, hvem de overhovedet vil nå, og hvordan de kan måle effekten af indsatsen. Særligt de mindre virksomheder bør tænke sig godt om og have styr på deres grundlæggende søgbarhed, før de afsætter ressourcer til en indsats på de sociale medier, hvis de ikke er der i dag. For nogle virksomheder er en profil på de sociale medier måske også bare mest relevant som et slags visitkort, siger Allan Jakobsen.
Eniro Danmarks analyse er baseret på 831 webinterview med danske ledere og topledere i mikro-, små- og mellemstore private virksomheder.
LÆS OGSÅ: Optikerkæde skaber Facebook-succes med butiksåbninger
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter