Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Detailekspert: Der kommer flere sociale butikker

Smagsprøver under mandagens åbning af Wefood-butikken
Foto: Mikkel Østergaard



Om Wefood:

Folkekirkens Nødhjælp, der står bag det alternative supermarked 'Wefood', sender overskuddet fra butikken til organisationens arbejde rundt om i verden. Butikken sælger kun varer, der lever op til fødevaresikkerhedsloven, og almindelige mennesker må ikke donere overskudsvarer fra deres egne køkken- eller køleskabe.

Kilde: Wefood

Wednesday den 24 February 2016 kl. 10:59 - Kilde: TV 2

Den helt nye konceptbutik ’Wefood’ har fået en forrygende start, og tendensen med sociale butikker vil tage til, vurderer ekspert.

Som detailfolk.dk har skrevet, var prinsesse Marie og miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen blandt de mange fremmødte ved mandagens åbning af Danmarks første supermarked med overskudsvarer.

'Wefood'-butikken på Amagerbrogade på Amager er et overskudssupermarked, hvor der sælges mad- og forbrugsvarer, som ikke længere kan sælges i almindelige supermarkeder. Priserne er lave og ikke faste.

Ifølge ekspert i forbrugeradfærd og detailhandel Dorte Wimmer ser vi lige nu en tendens, hun beskriver som ’forbrug med mere mening og bevidsthed’, oplyser TV 2.

- Jeg tror, at Wefood kan dukke op flere steder i de større byer. Men jeg tror ikke, at markedet er stort nok til at have butikker i mindre byer, siger Dorte Wimmer til TV 2

Ifølge eksperten lægger Wefood-konceptet sig i slipstrømmen af en række andre initiativer, der tjener samme formål: At begrænse madspild og være mere bevidst som forbruger. 

- Vi ser eksempelvis, at flere supermarkeder som Rema 1000 og Coop arbejder for at begrænse madspild, og at andre butikker giver mulighed for at købe varer uden emballage, så miljøbelastningen er mindre, siger Dorte Wimmer.

LÆS OGSÅ: Danmarks første supermarked uden faste priser åbnet

Konventionelle discountbutikker

Hos brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd hilser direktør John Wagner Wefood velkommen, men skulle butikken vokse til 200 lignende butikker rundt omkring i landet, er situationen en anden.

- Så er det et udtryk for, at vi ikke har gjort det godt nok, siger John Wagner TV 2.

- Derfor skal vi blive bedre til at forudse, hvad vi skal sælge, så vi helt kan undgå overproduktion og dermed undgår at skulle smide en masse varer ud, siger han.

Dorte Wimmer er dog overbevist om, at Wefood aldrig bliver en direkte konkurrent til de konventionelle discountbutikker.

- Det bliver ikke en konkurrent. Udvalget er så skiftende, at det nærmere til være et supplement, fordi sortimentet ikke er fast. Man kan gå på jagt efter de gode tilbud, så det appellerer mere til jagtinstinktet, siger eksperten i forbrugeradfærd og detailhandel. 

Se billeder fra åbningen af Wefood-butikken ved at klikke her

Læs hele artiklen på TV 2


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD