Derfor kan prisgaranti give højere priser
PROFILJOBS
Bolia.com søger en dynamisk og engageret IT Support Manager til en nyoprettet stilling
PWT GROUP søger Koncernøkonomichef – med stærk regnskabsmæssig faglig profil
KINGS & QUEENS ÅBNER I AARHUS og søger personale – kom og bliv en del af en modesucces!
PRISGARANTI OG PRISMATCH
- Prisgaranti: Butikken lover at være lige så billig som konkurrenterne, men kunden skal selv informere om markedets øvrige priser. Denne ordning er mest udbredt.
- Prismatch: Her sker prisjusteringen helt automatisk. Kunden skal altså ikke selv indhente priser hos konkurrenterne.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Umiddelbart burde ordninger som prismatch og prisgaranti sikre billige varer til kunderne. Men de kan have den stik modsatte effekt.
Som forbruger kan der være god grund til at være skeptisk over for prisgarantier og prismatch, som flere butikker har indført.
Ordningerne kan nemlig være med til at holde priserne oppe, viser en undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
- Det skyldes, at hvis en virksomhed har konkurrenter, som benytter prismatching eller prisgarantier, så vil virksomheden have mindre tilskyndelse til at sænke prisen, da kunderne så samtidig vil kunne få den lavere pris hos konkurrenterne, skriver styrelsen i en redegørende artikel. Find den her.
Som eksempel fremhæver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen blandt andet to amerikanske kæder, Target og Best Buy, som i 2017 tilbød sine kunder at matche priserne hos Amazon. Det fik prisen til at stige med seks procent på de varer, som alle tre aktører havde i sortimentet.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Kommentarer |
Afstemning
Seneste nyheder
Norsk kæde overtager flere af Top-Toys butikker
Kendt tegneserieforretning må dreje nøglen om
Her er Pandoras nye topchef
Fødevarekoncern henter chef i Coop
Detailfolk retter: Neye-butikkerne har million-overskud
Lidl gennemfører stor udvidelse af sortimentet
Ikea overvejer en Amazon-agtig platform
Superbrugsen henter ny salgsdirektør
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect


Ny undersøgelse: Generation Z er den mest bevidste forbrugergruppe nogensinde
Retail Institute Scandinavia A/SSeneste afstemninger
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Er butikkernes julekataloger lige til skraldespanden?
Falske likes og falske følgere er vildledning
Urimelig konkurrence fra udenlandske netbutikker
Længere reklamationsret vil give flere kasserede produkter
Er søgemaskineoptimering relevant for den fysiske butik?