Derfor handler danskerne i udenlandske netbutikker
Nu er det ikke længere prisen, men derimod en anden faktor, der får flest danskere til at lægge penge i udenlandske netbutikker.
Nu er det ikke længere prisen, der får danskerne til at klikke sig til varer i udenlandske netbutikker.
Det viser FDIH e-handelsanalyse for marts.
Danskernes e-handel i udenlandske netbutikker var i marts på niveau med samme måned året før, men det skyldes i mindre grad en tidligere de billige priser. I stedet er det et bedre udvalg, der trækker danskerne til. Samlet set fremhæver 44 procent udvalg som den primære årsag til køb i udlandet, mens 27 procent fremhæver prisen.
- Tidligere har de lave udenlandske priser været den væsentligste årsag til at e-handel i udlandet steg. Nu ændrer billedet sig, og det er en udfordring, der kan og skal tages op. Danske netbutikker har et stort potentiale med de eftertragtede varer på hylderne, hvor dansk e-handel fastholder og helst øger salget til både de danske og udenlandske kunder, siger Annette Falberg, dere er adm. direktør i Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).
Det handler om varen
Hver tredje danske e-handelskrone lægges i udenlandske netbutikker. Internettet og dermed e-handel er i sin natur global, så konkurrencen inden for e-handel sker på kryds og tværs af geografiske grænser. Danmark og EU har et velfungerende e-handelsmarked, så danske forbrugere er trygge, og de har derfor ikke mange betænkeligheder ved at købe i udenlandske butikker.
Det tæller derfor mindre for dem, at netbutikken skaber arbejdspladser i Danmark, betaler danske skatter eller moms i forhold til at muligheden for at købe præcis den vare, man søger. Hvis varen kun kan findes i en udenlandsk netbutik, så vil knapt halvdelen (45 procent) købe den dér. Mens 30 procent ikke tager stilling til det spørgsmål i undersøgelsen.
- Svarene stemmer overens med, at ligeså mange forbrugere i analysen faktisk angiver, at deres seneste køb i en udenlandsk butik skete på grund af udvalg eller fordi varen matchede kundens behov. Det handler kort sagt om at kunne få den rigtige vare, ikke om hvor butikker hører hjemme, siger Annette Falberg.
Sidste år e-handlede danskerne for 74 milliarder kroner i alt. Heraf gik 23 milliarder kroner til udlandske netbutikker. FDIH anslår, at udenlandske forbrugere kun e-handlede for op mod 5 milliarder kroner i danske netbutikker.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter