Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Derfor handler danskerne i udenlandske netbutikker

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 23 April 2015 kl. 15:44 af: Freja Thorbech

Nu er det ikke længere prisen, men derimod en anden faktor, der får flest danskere til at lægge penge i udenlandske netbutikker.

Nu er det ikke længere prisen, der får danskerne til at klikke sig til varer i udenlandske netbutikker.

Det viser FDIH e-handelsanalyse for marts. 

Danskernes e-handel i udenlandske netbutikker var i marts på niveau med samme måned året før, men det skyldes i mindre grad en tidligere de billige priser. I stedet er det et bedre udvalg, der trækker danskerne til. Samlet set fremhæver 44 procent udvalg som den primære årsag til køb i udlandet, mens 27 procent fremhæver prisen.

- Tidligere har de lave udenlandske priser været den væsentligste årsag til at e-handel i udlandet steg. Nu ændrer billedet sig, og det er en udfordring, der kan og skal tages op. Danske netbutikker har et stort potentiale med de eftertragtede varer på hylderne, hvor dansk e-handel fastholder og helst øger salget til både de danske og udenlandske kunder, siger Annette Falberg, dere er adm. direktør i Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).

Det handler om varen

Hver tredje danske e-handelskrone lægges i udenlandske netbutikker. Internettet og dermed e-handel er i sin natur global, så konkurrencen inden for e-handel sker på kryds og tværs af geografiske grænser. Danmark og EU har et velfungerende e-handelsmarked, så danske forbrugere er trygge, og de har derfor ikke mange betænkeligheder ved at købe i udenlandske butikker.

Det tæller derfor mindre for dem, at netbutikken skaber arbejdspladser i Danmark, betaler danske skatter eller moms i forhold til at muligheden for at købe præcis den vare, man søger. Hvis varen kun kan findes i en udenlandsk netbutik, så vil knapt halvdelen (45 procent) købe den dér. Mens 30 procent ikke tager stilling til det spørgsmål i undersøgelsen.

- Svarene stemmer overens med, at ligeså mange forbrugere i analysen faktisk angiver, at deres seneste køb i en udenlandsk butik skete på grund af udvalg eller fordi varen matchede kundens behov. Det handler kort sagt om at kunne få den rigtige vare, ikke om hvor butikker hører hjemme, siger Annette Falberg.

Sidste år e-handlede danskerne for 74 milliarder kroner i alt. Heraf gik 23 milliarder kroner til udlandske netbutikker. FDIH anslår, at udenlandske forbrugere kun e-handlede for op mod 5 milliarder kroner i danske netbutikker.

LÆS OGSÅ: Her er Danmarks mest prispopulære netbutikker



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD