Netbutik kritiserer MobilePay
En netbutik mener, at MobilePays løsning til e-handel skræmmer kunderne væk. Danske Bank kan ikke genkende kritikken.
Et par klik på telefonen, og så er varerne købt og betalt via MobilePay.
Det er udgangspunktet for MobilePays løsning til e-handel, der blev lanceret tidligere på året, og som skal gøre det nemmere for kunderne at betale varerne online.
LÆS OGSÅ: MobilePay satser på integration med netbutikker
Hos netbutikken Gucca.dk, der blandt andet sælger bøger, film og tv-serier online, oplever man dog i stedet, at MobilePays løsning til e-handel i højere grad forvirrer kunderne og skræmmer dem fra at gennemføre købet.
- Vi ser faktisk at betaling med MobilePay nærmest skræmmer vores kunder væk. Over 90 procent af vores kunder, der kommer ind i vores normale betalingsforløb, med kreditkort eller bankoverførsel, gennemfører købet. Hvorimod kun 55 procent af vores kunder der forsøger at betale med MobilePay gennemfører købet. Det er en væsentlig forringelse – og vi havde forventet det modsatte, siger kommunikationschef Michael Bach Godballe.
Danske Bank: Vi tager feedbacken seriøst
Hos Danske Bank stemmer Gucca.dk’s oplevelse ikke overens med det billede, man ellers har af løsningen, der indtil videre bruges af 274 butikker med 150 mere på vej.
- Vi oplever nærmest det modsatte. Andelen af online MobilePay-betalinger er i kraftig vækst, og der er en høj gennemførelsesrate. Men vi tager naturligvis den her feedback meget seriøst og vil række ud til Gucca.dk for at høre om deres erfaringer og se, om der er noget, vi kan gøre i den henseende, siger Mark Wraa-Hansen, der er chef for MobilePay-divisionen i Danske Bank.
Mark Wraa-Hansen forklarer, at Gucca.dk’s problemer måske kan skyldes, at kunderne skal aktivere dankortet første gang, det skal bruges til at handle online med MobilePay.
- På trods af, at vi har testet det flow rigtig meget på brugersiden, så kunne der måske være noget her, der kunne forbedres yderligere, siger Mark Wraa-Hansen til detailfolk.dk og understreger, at dankortet kun skal aktiveres første gang, man bruger det til at handle med MobilePay online.
Danske Bank har set en tredobling i antallet af onlinebetalinger med MobilePay fra februar til marts, hvor 6.000 betalte med appen, og Mark Wraa-Hansen fortæller, at tilbagemeldingerne generelt er positive.
Hos Gucca.dk, der årligt besøges af over 500.000 danskere, betvivler Michael Bach Godballe heller ikke MobilePays potentiale.
- Løsningen halter nu, men vi bliver helt klart hængende, for potentialet er enormt. Men det bliver først rigtig godt, når det faktisk bliver nemmere og hurtigere at betale med MobilePay end med kreditkort – og den tid kommer, det er jeg ikke i tvivl om, siger han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter