Derfor bruger store firmaer gamification i deres markedsføring
Store virksomheder som Elgiganten og Matas har succes med at bruge gamification i deres markedsføring. Ekspert forklarer hvorfor.
Det er blevet populært at bruge spil i sin markedsføring også kaldet gamification. Det forklarer Thomas Wahl, der er administrerende direktør i brancheforeningen Markedsføring.
– Brugen af spil og leg er uden tvivl stigende. Vi har selv fortalt om mulighederne ved flere lejligheder. Mange brands afsøger nye måder at skabe interaktion med deres kunder, og der er gamification et effektivt redskab, siger han og fortsætter:
- Det kan sagtens være med til at underholde i første trin, men herefter skaber det en værdifuld forbindelse mellem bruger og virksomhed. Med den eksplosive udvikling på teknologisiden er det sandsynligt, at gamification bliver endnu større.
Forskellige spil på samme tid
I Danmark er en af de aktører, der tilbyder markedsføring via gamification, virksomheden Scratchers.
– Vi har kunder, der har syv forskellige kampagner i gang, som hver især skal løse en bestemt opgave. Udover salg, aktivering på sociale medier, leadgenerering til nyhedsbrev og trafik til webshops er det netop nu højaktuelt at anvende gamification til at skabe compliance med de nye GDPR-regler, hvilket ni ud af ti virksomheder mangler at gøre, fortæller direktør i Scratcher, Henrik Lund, i en pressemeddelelse.
Scratchers kunder tæller blandt andet Nordea, Elgiganten, Matas og Danske Spil.
Tilladelse fås via skrabelod
Virksomhederne bruger blandt andet skrabelodskampagner. Måden det gøres på er eksempelvis, at de lancerer digitale skrabelodder på de sociale medier. Brugerne indtaster deres oplysninger og giver hermed tilladelse til videre brug for virksomhedernes fremtidige marketingsindsatser.
Herefter skraber de loddet og håber på at vinde en præmie. Alle brugere modtager som oftest en trøstepræmie, typisk en rabatkode, der skaber trafik og mersalg i webshoppen eller den fysiske butik.
LÆS OGSÅ: 25 forskellige spil har været kæmpe succes for møbelkæde
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter