De unge tager godt imod nyt Irma-koncept
Men det er ikke alle kundegrupper, som virker lige begejstrede for Irmas nye konceptbutik.
I januar havde Irma premiere på en helt ny konceptbutik med fokus på økologi, hvor den ellers ikoniske blå facade var udskiftet med en grøn farve.
Satsningen har vist sig at falde i god jord blandt de yngre kunder. Det skriver Coop i en pressemeddelelse.
I de fem måneder siden åbningen er antallet af medlemskunder mellem 30 og 39 år er steget med 38 procent, mens tallet er 20 procent i aldersgruppen under 30 år.
- Vores unge kunder er begejstrede over, at vi næsten udelukkende har økologiske varer, og at de ikke skal tænke videre over, hvilken vare de skal vælge, siger butikschef Sarah Adeltoft og fortsætter:
- Derimod har vi fået klager fra gode ældre kunder, der savner deres Blå Irma Kaffe og andre af vores klassiske, men konventionelle varer. Men samlet set, synes jeg, at butikken har fået en meget positiv modtagelse.
Antallet af medlemskunder over 70 år er i perioden faldet med 12 procent.
Direktør: Økologisk sats koster omsætning
Konceptet for den grønne Irma er at have fortrinsvis økologiske varer på hylderne. Til forskel fra de fleste andre butikker, er det her de konventionelle varer, som får et mærke.
Indtil videre har 90 procent af butikkens omsætning da også været økologisk. Det er markant mere end i de resterende Irma-butikker, som ligger på omkring 30 procent, mens landsgennemsnittet hedder 10 procent.
- Vi ser butikken som et eksperimentarium, hvor vi tester, hvor langt vi kan gå med økologien og andre varer, der appellerer til vores to målgrupper, ”idealisterne” og ”madelskerne,” siger Søren Steffensen, direktør i Irma.
- Og som et sted, hvor vi og producenter kan teste nye varer. Selv om det på den korte bane koster lidt omsætning, når vi ikke har de store, populære tilbud på cola, vin og konventionel kaffe mv., så viser det sig, at vi gør noget, der er populært hos vores yngre, mest loyale kunder. Det lover godt for fremtiden, fortsætter han.
Passer til strategien
Satsningen på økologi går i spænd med udrulningen af strategien “Det Urbane Irma 2018-2022,” som henvender sig til forbruger med hang til økologi, dyrevelfærd og vegetarmad.
I februar førte det til lukningen af 11 Irma-butikker, hvoraf størstedelen lå udenfor Storkøbenhavn.
- Irma skal være noget særligt, og vi tror ikke på, at vi kan være noget særligt for alle, sagde Søren Steffensen dengang i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Efter pres fra kunderne - denne Irma får lov til at overleve
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter