Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

De unge tager godt imod nyt Irma-koncept

Foto: Coop



Tuesday den 22 May 2018 kl. 09:10 af: Kristian Holgersen

 

Men det er ikke alle kundegrupper, som virker lige begejstrede for Irmas nye konceptbutik.

I januar havde Irma premiere på en helt ny konceptbutik med fokus på økologi, hvor den ellers ikoniske blå facade var udskiftet med en grøn farve.

Satsningen har vist sig at falde i god jord blandt de yngre kunder. Det skriver Coop i en pressemeddelelse.

I de fem måneder siden åbningen er antallet af medlemskunder mellem 30 og 39 år er steget med 38 procent, mens tallet er 20 procent i aldersgruppen under 30 år.

- Vores unge kunder er begejstrede over, at vi næsten udelukkende har økologiske varer, og at de ikke skal tænke videre over, hvilken vare de skal vælge, siger butikschef Sarah Adeltoft og fortsætter:

- Derimod har vi fået klager fra gode ældre kunder, der savner deres Blå Irma Kaffe og andre af vores klassiske, men konventionelle varer. Men samlet set, synes jeg, at butikken har fået en meget positiv modtagelse.

Antallet af medlemskunder over 70 år er i perioden faldet med 12 procent.

Direktør: Økologisk sats koster omsætning

Konceptet for den grønne Irma er at have fortrinsvis økologiske varer på hylderne. Til forskel fra de fleste andre butikker, er det her de konventionelle varer, som får et mærke.

Indtil videre har 90 procent af butikkens omsætning da også været økologisk. Det er markant mere end i de resterende Irma-butikker, som ligger på omkring 30 procent, mens landsgennemsnittet hedder 10 procent.

- Vi ser butikken som et eksperimentarium, hvor vi tester, hvor langt vi kan gå med økologien og andre varer, der appellerer til vores to målgrupper, ”idealisterne” og ”madelskerne,” siger Søren Steffensen, direktør i Irma.

- Og som et sted, hvor vi og producenter kan teste nye varer. Selv om det på den korte bane koster lidt omsætning, når vi ikke har de store, populære tilbud på cola, vin og konventionel kaffe mv., så viser det sig, at vi gør noget, der er populært hos vores yngre, mest loyale kunder. Det lover godt for fremtiden, fortsætter han.

Passer til strategien

Satsningen på økologi går i spænd med udrulningen af strategien “Det Urbane Irma 2018-2022,” som henvender sig til forbruger med hang til økologi, dyrevelfærd og vegetarmad.

I februar førte det til lukningen af 11 Irma-butikker, hvoraf størstedelen lå udenfor Storkøbenhavn.

- Irma skal være noget særligt, og vi tror ikke på, at vi kan være noget særligt for alle, sagde Søren Steffensen dengang i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Efter pres fra kunderne - denne Irma får lov til at overleve



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD