Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Er søgemaskineoptimering relevant for den fysiske butik?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Læs bloggen her

DE: Butikker skal have bedre mulighed for at opdage identitetstyve

Butikkerne skal blandt andet have adgang til en oversigt over spærrede betalingskort for at forebygge identitetstyverier, mener Dansk Erhverv.
Foto: Detailfolk.dk



Dansk Erhvervs forslag til indsatsområder

1. Undersøgelse af problemets omfang og metoder
Der er brug for at identificere omfanget af identitetstyverier og de metoder som anvendes.

2. Stjålne ID-kort skal kunne spærres i CPR-registret
I dag opfordres personer, der har været udsat for identitetstyveri, til at henvende sig til deres kommune for at så registreret det i CPR-registret. Rådet kan blandt andet findes på borger.dk og på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside. Problemet er, at kommunerne reelt ikke kan foretage en sådan registrering.

3. Adgang til oversigt over stjålne ID-kort
Det skal ikke kun være muligt at registrere personlige ID-kort stjålet – butikkerne skal også have adgang til at kunne se det, når de kontrollerer kunden identitet i CPR-registret.

4. Mere sikre ID-kort der ikke er så lette at forfalske
Danske kørekort er lette at forfalske og det nyder svindlere godt af. Der bør indføres et billede ID kort med chip og biometriske oplysninger (som fingeraftryk) og irisgenkendelse, som ikke kan forfalskes. I Sverige og et stort antal andre lande, har de sådanne ID-kort.

5. Adgang til oversigt over spærrede betalingskort
Butikkerne skal med det samme have at vide, om et kreditkort er stjålet eller spærret. I dag kan der gå op til en uge før kortudstederne giver informationerne videre til butikkerne. I det tidsrum kan kortet misbruges og butikkerne hæfter for misbruget.

6. Registrere sig selv i RKI og Kreditstatus
Hvis en forbruger har fået stjålet sine kort og frygter misbrug, skal de selv kunne registrere sig i RKI og KreditStatus således, at der ikke må optages nye lån i deres navn.

7. Netbutikker: Skærpede krav til aflevering af pakker
Netbutikker har ikke den fysisk kontakt til kunderne og kan se om billedet på ID-kortet passer med personen. Netbutikkerne må derfor stole på, at den adresse, der fremgår af CPR-registret er korrekt. Men her har der været eksempler på, at fremmede har taget imod pakkerne ude foran hoveddøren. Der bør derfor undersøges, om der kan stilles skrappere krav til aflevering af pakker.

8. Øget fokus fra politiets side
Der er behov for at politiet prioriteret denne type kriminalitet.

9. Butikkerne skal have mulighed for at tjekke identitet hos udenlandske kunder
Det er svært for danske butikker at tjekke identiteten hos udenlandske kunder, ikke mindst ved nethandel. Den danske regering og EU ønsker at fordoble den grænseoverskridende e-handel og her er der brug for at give butikkerne adgang til nogle systemer, så de kan sikre sig mod svindel.

10. Mulighed for at få nyt CPR-nummer
Regeringen har fremsat et lovforslag, der giver mulighed for at få et nyt CPR-nummer, hvis man har været udsat for identitetstyveri. Dansk Erhverv støtter, at borgerne får den mulighed. Det er dog et meget drastisk skridt for den enkelte, og først aktuelt når skaden er sket. Vi ser derfor hellere, at man forebygger. 

Tirsdag den 8 oktober 2013 kl. 14:32 af: Freja Thorbech - 0

Adgang til oplysninger om stjålne og spærrede ID- og kreditkort. Det mener Dansk Erhverv er nogle af de initiativer, der kan forebygge identitetstyverier.

Er kunden nu også den, som vedkommende udgiver sig for at være?

Det spørgsmål skal blive lettere for de danske butikker at besvare. Det mener Dansk Erhverv, der derfor fremhæver ti områder, hvor der kan gøres en indsats mod identitetstyveri. 

Erhvervsorganisationens forslag kommer efter, at TV Avisen i går kunne fortælle om et stigende problem med identitetstyverier. Det er noget, der ikke bare rammer forbrugerne, men også butikker, der i sidste ende kommer til at stå med regningen, hvis svindlen lykkes.

- Der er findes ikke én let løsning på problemet med identitetstyveri. Der er brug for en indsats fra flere parter. Vi mener, at man skal fokusere på forebyggende initiativer og ikke vente på, at forbrydelsen er sket og fokusere på det opklarende arbejde, siger Lone Rasmussen, der er markedschef i Dansk Erhverv.

Butikker skal have adgang til informationer

Et par af de forebyggende initiativer skal give butikkerne mulighed for at tjekke op på, om identifikationskort og betalingskort er blevet meldt stjålet.

- På den korte bane ville det hjælpe meget, hvis butikkerne kunne se, om et pas, kørekort eller sygesikringskort var stjålet. Det ville også hjælpe, hvis de med de blev informeret med det samme, når et betalingskort var spærret. I dag kan det tage til en uge, og i den tid kan kortet blive misbrugt og butikkerne hænger på regningen, siger Lone Rasmussen.

Dansk Erhverv understreger, at butikkerne allerede i dag gør en stor indsats i forsøget på at sikre sig, at kunderne er dem, de giver sig ud for at være. Mange butikker har en række procedurer, som de gennemgår, inden de eksempelvis giver forbrugslån. De beder om at se billede-ID (pas, kørekort eller opholdstilladelse) og en eventuel lønseddel. Derudover skal kunden ofte vise yderligere ID og i nogle tilfælde skal de svare på kontrolspørgsmål. Når det gælder kreditvurdering tjekker butikkerne om forbrugerne er registreret hos RKI eller Kredit Status.

Problemet med køb af varer eller optagelse af lån i andre personers navne er ikke er stort i antal, viser de tilbagemeldinger, som Dansk Erhvervs får fra sine medlemmer. Men nogle af svindlerne er meget professionelle og har held med at svindle for store beløb, lyder meldingerne.

Se alle Dansk Erhvervs forslag til indsatsområder i faktaboksen.

LÆS OGSÅ: Ny butiksforsikring på banen mod kreditkortmisbrug



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (Du kan blive den første)



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD