Danskerne sender rekordmange penge til udenlandske netbutikker
Udenlandske netbutikker øger indtjeningen hos danske forbrugere, viser ny analyse fra FDIH. Bekymrende udvikling, lyder meldingen.
Handlen på nettet stiger hvert år, men det er ikke kun de danske netbutikker, som nyder godt af udviklingen. I 2016 brugte danske forbrugere således over 32 mia. kroner i udenlandske netbutikker, hvilket er en stigning på 20,4 procent sammenlignet med 2015. Det viser en stor e-handelsanalyse fra FDIH.
Samlet set brugte danskerne 101 mia. kroner på nettet i 2016 - en stigning på 16 procent. Alligevel vækker udviklingen bekymring hos FDIH - Foreningen for Dansk Internethandel. Handlen i danske netbutikker steg nemlig blot med 14 procent.
- Det er fantastisk, at e-handel endnu engang kan præsentere så flot en vækst, og at vi nu runder den magiske grænse på 100 mia. kr. Men jeg synes, at det er ganske bekymrende, når væksten i digital grænsehandel stiger hurtigere end køb i danske netbutikker. Hver tredje krone går til udlandet, siger Niels Ralund, direktør hos FDIH, i en pressemeddelelse.
- Det er penge, som ville lune i såvel dansk detailhandel, som i kassen hos danske netbutikker. Jeg forstår ikke, at den politiske opmærksomhed altid handler om den fysiske grænsehandel på 10 mia. kr. årligt, mens den digitale grænsehandel ignoreres, fortsætter han.
Udenlandske giganter lokker
Det er især indkøb af tøj, sko og smykker, som lokker forbrugerne væk fra de danske netbutikker. Næsten halvdelen af alle handler i den kategori sker i udenlandske netbutikker som Zalando, Boozt og Asos. I det hele taget overtager giganterne mere og mere af salget.
- Respekt for Amazon og Zalando, som er super dygtige. Men udviklingen betyder, at vi om få år har et e-handelsmarked med ganske få gigantiske butikker, der styrer alle led i e-handlen, siger Niels Ralund.
- Jeg tror, at den eneste, der får ekstra travlt, er EU's konkurrencekommissær Magrethe Vestager. Lidt som vi ser det med konkurrencesager mod Facebook og Google i dag. Jeg synes ikke, at det er ikke den sundeste situation for hverken forbrugere eller virksomheder, og jeg er sikker på, at Danmark og dansk detailhandel kommer til at lide under det, afslutter han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter