Færre danskere køber dagligvarer på nettet
Der er sket et fald i antallet af danskere, som køber dagligvarer på nettet, viser ny undersøgelse fra Eniro.
Selvom forbrugerne køber varer på nettet som aldrig før, så har tendensen ikke for alvor spredt sig til handlen med dagligvarer endnu.
I 2016 har blot 13 procent af danskerne prøvet at købe dagligvarer på nettet. Det viser en undersøgelse foretaget af Eniro Danmark gennem Epinions Danmarkspanel. Sidste år lå tallet en anelse højere på 17 procent.
- På trods af at det geografiske leveringsområde hele tiden bliver udvidet, og der løbende kommer flere spillere til, har det ikke fået flere danskere til at købe ind på nettet, siger kommunikationschef i Eniro, Kristoffer Apollo, i en pressemeddelelse.
- Det er på den ene side overraskende, at udviklingen stadig ikke har taget fart, men vores undersøgelse viser også, at danskerne i vid udstrækning er tilfredse med at købe deres dagligvarer i butikkerne i deres lokalområde, fortsætter han.
Både Irma.dk og Nemlig.com meldte i 2016 ud, at de oplever et markant salg af dagligvarer på nettet. Sammenholdt med de nye tal, tyder det på, at de kunder, der allerede har afprøvet konceptet, har taget det til sig og sat købsvolumen op, så de enten køber flere eller dyrere dagligvarer online, lyder det fra Eniro.
Fakta fra undersøgelsen:
- 13 pct. af respondenterne svarer i 2016-undersøgelsen, at de har prøvet at købe dagligvarer på nettet. I 2015 svarede 17 pct., at de havde købt dagligvarer på nettet, mens det var 14 pct. i 2014.
- Flest københavnere har forsøgt sig med at købe dagligvarer online. Her er det 25 pct. af befolkningen imod blot 5 pct. af fynboerne, der derfor placeres i den modsatte ende af skalaen.
Årsager til ikke at handle digitalt:
- 62 pct. vil gerne se varerne, inden de køber dem.
- 52 pct. kan godt kan lide at handle i en fysisk butik.
- 32 pct. bliver inspireret af den fysiske indkøbsoplevelse.
Kilde: Eniro Danmark
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter