Danskerne er vilde med rabatmærker
Afstemning
Mange danskere samler på rabatmærker fra landets detailkæder, men en forsker advarer om, at de selv betaler regningen for de billigere produkter.
- Skal du have mærker med?
Det spørgsmål har rigtig mange danskere fået, når de står ved kassen i supermarkedet.
Mange store detailkæder som Føtex, Netto, Bilka og Superbrugsen har indført mærke-kampagner, der giver forbrugere rabat på udvalgte produkter. Eksempelvis kan man hos Dansk Supermarked i øjeblikket få rabat på Alessi-produkter, hvis man samler minimum 25 guldmærker. For at opnå det skal man minimum have købt varer for 1.250 kroner.
LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked gentager succeskampagne
Og forbrugerne er vilde med konceptet: I en ny undersøgelse, YouGov har foretaget for metroxpress, svarer 36 procent af danskerne, at de samler på den slags værdimærker.
Forbrugerne betaler selv regningen
Men selv om der kan gå sport i at jagte rabatter på stegepander, håndklæder eller vaser, kommer ordningerne ikke forbrugerne til gode samlet set, lyder det fra en ekspert samt foreningen Aktive Forbrugere.
- Rabatordninger gør det sværere for forbrugere at gennemskue de reelle priser på markedet, og det skader priskonkurrencen. I sidste ende er det forbrugerne selv, der betaler regningen, siger Klaus Melvin Jensen, der er talsmand for Aktive Forbrugere, til metroxpress.
Jan Møller Jensen, der forsker i kundeloyalitet, advarer også mod at lade sig forblænde af kampagnerne:
- Hvis du kan få en kunde til at samle mærker, så er der en ekstra anledning til, at vedkommende tager i Bilka næste gang i stedet for at vælge Coops butikker. Og det er ikke nødvendigvis en fordel for kunden, siger Jan Møller Jensen, der er lektor på Syddansk Universitet.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter