Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Danskerne er vilde med rabatmærker

Dansk Supermarked har flere gange haft stor succes med sine guldmærkekampagner, hvor kunderne kan indsamle mærker ved køb i kæderne Føtex, Bilka og Salling.
Foto: Dansk Supermarked



Afstemning

Tror du, at supermarkedernes rabatmærker øger salget?

Nej, kunderne ville handle i butikken alligevel
 
Måske, men kun hvis kunden finder kampagnen interessant
 
Ja, det øger helt sikkert salget
 
Monday den 1 September 2014 kl. 10:24 af: Newspaq

Mange danskere samler på rabatmærker fra landets detailkæder, men en forsker advarer om, at de selv betaler regningen for de billigere produkter.

- Skal du have mærker med?

Det spørgsmål har rigtig mange danskere fået, når de står ved kassen i supermarkedet.

Mange store detailkæder som Føtex, Netto, Bilka og Superbrugsen har indført mærke-kampagner, der giver forbrugere rabat på udvalgte produkter. Eksempelvis kan man hos Dansk Supermarked i øjeblikket få rabat på Alessi-produkter, hvis man samler minimum 25 guldmærker. For at opnå det skal man minimum have købt varer for 1.250 kroner.

LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked gentager succeskampagne

Og forbrugerne er vilde med konceptet: I en ny undersøgelse, YouGov har foretaget for metroxpress, svarer 36 procent af danskerne, at de samler på den slags værdimærker.

Forbrugerne betaler selv regningen

Men selv om der kan gå sport i at jagte rabatter på stegepander, håndklæder eller vaser, kommer ordningerne ikke forbrugerne til gode samlet set, lyder det fra en ekspert samt foreningen Aktive Forbrugere.

- Rabatordninger gør det sværere for forbrugere at gennemskue de reelle priser på markedet, og det skader priskonkurrencen. I sidste ende er det forbrugerne selv, der betaler regningen, siger Klaus Melvin Jensen, der er talsmand for Aktive Forbrugere, til metroxpress.

Jan Møller Jensen, der forsker i kundeloyalitet, advarer også mod at lade sig forblænde af kampagnerne:

- Hvis du kan få en kunde til at samle mærker, så er der en ekstra anledning til, at vedkommende tager i Bilka næste gang i stedet for at vælge Coops butikker. Og det er ikke nødvendigvis en fordel for kunden, siger Jan Møller Jensen, der er lektor på Syddansk Universitet.

LÆS OGSÅ: Forsker advarer mod kundeklubbber



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD