Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Danske netbutikker i gebyr-problemer

Foto: detailfolk.dk



4 råd fra FDIH

FDIH giver de butikker, som driver e-handel, fire gode råd:

- Brug juridisk bistand når du etablerer eller ændrer din netbutik - hver gang
- Overvej et e-mærke, hvis du ikke har det - juridisk tjek er en del af mærket
- Er du i tvivl eller bare vil være helt sikker - så brug FDIHs gratis juridiske helpdesk
- Læs Forbrugerombudsmandens Net-tjek - lever din hjemmeside op til kravene?

Kilde: FDIH
 

Monday den 8 July 2013 kl. 08:49 af: Puk Holm Hansen

En stikprøve af en del af de danske netbutikker foretaget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har vist, at flere netbutikker opkræver for høje dankortgebyrer. FDIH mener ikke, at det er et udbredt problem.

Det er ikke kun nets, der har haft problemer med at sætte et rimeligt gebyr-niveau for kunder, der handler med dankort på nettet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har foretaget en stikprøve af 26 danske netbutikker. Syv af disse butikker opkrævede gebyrer hos deres kunder for betaling med dankort, og blandt de syv, opkrævede seks butikker et højere beløb end betalingsloven tillader.

-Netbutikker må maksimalt opkræve et gebyr af kunderne, som svarer til det beløb netbutikken betaler til udbyderen af kortet. Beløbet kan variere, afhængig af hvilket betalingskort kunden bruger. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har givet de seks butikker, der ulovligt har krævet for meget i gebyr, et varsel eller et direkte påbud om at følge reglerne, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Butikker betaler højere kortgebyrer

Søndagsavisen har oplyst, at de butikker, som har opkrævet for høje gebyrer, blandt andet omfatter Fona, Telmore og Kino.dk. På baggrund af stikprøven vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu foretage en undersøgelse, der afdækker omfanget af ulovligt høje gebyrer for alle korttyper i danske netbutikker.

Ikke et udbredt problem

Selvom undersøgelsen viser, at seks ud af syv butikker, der tager gebyrer, har sat gebyr-niveauet for højt, mener man hos Foreningen for Dansk Internethandel ikke, at problemet med for høje gebyrer er udbredt.

- Det er rigtigt ærgerligt, at der begås sådanne fejl, men det rammer kun en ganske lille af betalingerne. Blandt FDIHs medlemmer er det kun hver femte butik, der direkte opkræver kortgebyret hos kunden. Resten betaler selv gebyret, som så bliver en del af de samlede omkostninger for butikken, fortæller kommunikationschef, Henrik Theil fra FDIH, i en pressemeddelelse.

FDIH understreger, at det kun er hver femte netbutik, der opkræver kortgebyrer, og at de seks butikker, som havde opkrævet for høje gebyrer rettede ind, da styrelsens påtalte det forkerte forhold.

LÆS OGSÅ: FDIH anlægger sag for 200 millioner

Adskiller sig fra fysisk handel

Betalingstjenestelovens paragraf 80 giver netbutikker ret til kræve transaktionsgebyret betalt af kunden, når der betales med kort. Her adskiller nethandel sig fra den fysiske handel, hvor der ikke må kræves gebyr ved Dankortbetalinger, skriver FDIH.

- Netbutikkker skal sætte sig i loven og følge den, ingen tvivl om det. Andre omkostninger, for eksempel abonnementsbetalinger til betalingsudbydere, Nets med mere må netbutikken selv afholde. De kan ikke direkte overvæltes på forbrugeren som et betalingsgebyr, men må blive en del af prisdannelsen i butikken, siger Henrik Theil i pressemeddelelsen.

Ikke bevidst snyd

Hos FDIH mener man desuden ikke, at de for høje gebyrer er et udtryk for, at netbutikkerne bevidst forsøger at snyde.

- Der er ikke desto mindre begået fejl, men der er ingen seriøse netbutikker, som bevidst forsøger at snyde. Alene det faktum, at 6 ud 7 netbutikker, der har fejlet, straks retter ind, viser med al tydelighed, at det er en misforståelse, der så rettes. Så faktisk er der kun én ud af 27 netbutikker, der ikke har rettet ind. Og med tanke på, at kun hver femte netbutik opkræver gebyret direkte hos kunde, er det en meget lille andel, der fejler, vurderer Henrik Theil.

LÆS OGSÅ: Dansk Erhverv: Butikker skal ikke frygte ny dankortejer



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD