Danske forbrugere kan kalde sig verdensmestre - igen
Ingen andre steder i verden sælger butikkerne så mange økologiske fødevarer.
De danske forbrugere køber masser af økologiske fødevarer i supermarkederne. Faktisk er markedsandelen den største på verdensplan.
Det er blandt konklusionerne i rapporten The World of Organic Agriculture 2022, som netop er offentliggjort.
Markedsandelen for økologiske fødevarer i den danske detailhandel lå på 13 procent i 2020, mens Østrig og Schweiz ligger på de næste pladser med henholdsvis 11,3 og 10,8 procent.
På femtepladsen finder vi vores svenske naboer, hvor andelen af økologi fylder 8,7 procent.
- Danmarks høje placering i statistikkerne viser danskernes fortsatte store tillid til økologiske fødevarer og det røde Ø-mærke, som symboliserer fødevarernes høje troværdighed blandt danskerne, siger Kirsten Lund Jensen. Hun er chef for økologi i Landbrug & Fødevarer.
I den forrige rapporten, der byggede på tal fra 2019, var den danske andel også størst, dengang med 12,1 procent. Men under pandemien er den andel nu vokset til 13 procent.
Det globale salg af økologi til detail og foodservice nåede i 2020 op på 898 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 108 milliarder kroner. Det er den største globale stigning nogensinde.
Kirsten Lund Jensen skønner, at salget med økologi er steget med omkring yderligere 8-10 procent i 2021.
LÆS OGSÅ: Selvsikker direktør deler gratis smagsprøver ud i hele verden
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter