Dansk Supermarked indfører nyt kvitteringssystem
Godt for miljøet
Hvis 10 procent af alle Dansk Supermarked Groups kunder fravælger en printet bon, giver det følgende besparelser:
93.543 stk. bonruller årligt
7.483 km bonrullestrimmel – svarende til turen fra København til Indiens sydligste del i fugleflugtslinje
31,62 ton papir
632 træer årligt
Cirka 30 ton CO2 – svarende til seks flyveture rundt om Jorden
Kilde: Dansk Supermarked Group
Som den første danske dagligvarekoncern giver Dansk Supermarked Group nu sine kunder mulighed for at kvitte papirbonen.
Dansk Supermarked Group har netop som den første dagligvarekoncern herhjemme indført, at kunder i Føtex, Netto, Bilka, Salling og Starbucks selv kan vælge, om der skal printes en bon, når de betaler med kort eller Mobilepay.
Hvis blot 10 procent af alle Dansk Supermarked Groups kunder vælger papiret fra, vil det give en årlig, miljøvenlig besparelse på 32 ton bonpapir eller 7.500 kilometer, hvis man ruller det hele ud, skriver Dansk Supermarked Group i en meddelelse.
Direktør for E-commerce & Digital i Dansk Supermarked Group, Kenneth Nielsen, er overbevist om, at løsningen vil blive udbredt i store dele af detailhandlen, hvilket vil sikre en kæmpemæssig besparelse på bonpapir.
Hvert år bruges knap en million ruller bonpapir alene i de 566 butikker, som Dansk Supermarked Group driver i Danmark. På landsplan gennemføres der over en milliard transaktioner i danske detailbutikker årligt, så her er potentialet for at spare papir også massivt, fremhæver Kenneth Nielsen.
LÆS OGSÅ: Supermarkeder bøvler stadig med fejl på boner
Kunderne bestemmer selv
Dansk Supermarked Group oplyser, at det er muligt at fravælge det nye miljøvenlige kvitteringssystem - og på den måde modtage både den elektroniske og den fysiske bon, hvis kunderne ønsker det. Og har man valgt papirkvitteringer fra, så er der altid mulighed for at bede kasseassistenten printe kvitteringen alligevel, hvis man får behov for det.
- Det fede ved denne løsning er, at det er helt op til kunden selv, hvordan han eller hun vil have det. Der er rigtig mange fordele ved de elektroniske kvitteringer, fordi det er en sikker måde at opbevare kvitteringer på. De bliver aldrig væk, de falmer heller ikke, og man kan altid finde dem frem, uanset hvor man befinder sig, fortæller Kenneth Nielsen.
Det er samarbejdet om elektroniske kvitteringer mellem Dansk Supermarked Group, Storebox og Danske Banks Mobilepay, som har ført til det miljøvenlige tiltag.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter