Dansk mode tror på endnu mere vækst efter rekordår
2014 blev et gyldent år for dansk mode med en eksport på 24,5 milliarder kroner. Ét marked har vist sig at være en sikker guldgrube.
Glem alt om at valfarte til nye vækstmarkeder i Asien for at hente den store eksportgevinst. For skatten ligger begravet lige om hjørnet i Tyskland og resten af Europa. Det konkluderer brancheorganisationen Dansk Mode & Textil i en opgørelse af modeeksporten i 2014.
Opgørelsen viser, at dansk eksport af tøj steg otte procent i forhold til 2013 til 24,5 milliarder koner. Det er ifølge Dansk Mode & Textil det højeste niveau nogensinde.
- I en del år blev der, også i modebranchen, talt meget om at skabe vækst gennem eksport til BRIK-landene, især Kina. For vores branches vedkommende har det bare vist sig, at det langt fra var den sikre vej til succes. Til gengæld har en øget professionalisering og et stærkere fokus på de europæiske markeder givet pote for en lang række danske virksomheder, siger Dansk Mode & Textils internationale chef og analyseansvarlige, Michael Hillmose, i forbindelse med opgørelsen.
Tyskland fortsat nummer et
Tyskland er den klart største aftager af dansk modetøj. Således tegner Tyskland sig for mere end en fjerdedel af den samlede danske modeeksport. Og væksteventyret syd for grænsen fortsatte også sidste år, hvor eksporten til Tyskland steg med 6 procent. På anden og tredjepladsen over de største eksportlande finder man Sverige og Norge.
Michael Hillmose vurderer, at der fortsat er et massivt potentiale på flere europæiske markeder, og at der begynder at være plads og kapital til at kigge nærmere på mulighederne i mere eksotiske lande.
- Jeg tror fortsat, at eksporten til Tyskland vi stige, ligesom der er potentiale til et øget salg i mange andre europæiske lande. Men vi begynder at se flere virksomheder, som afprøver nye markeder som eksempelvis Canada og Sydkorea med stor succes. Og det kan være med til at åbne døren for andre danske brands, hvorfor det er meget sandsynligt at vi bliver ved med at se stigninger i eksporten af mode i de kommende år, siger Michael Hillmose.
Den samlede omsætning for den danske beklædningsbranche var i 2014 39,6 milliarder kroner – en stigning på 3,5 procent i forhold til året før. Og det glæder Thomas Klausen, der er adm. direktør i Dansk Mode & Textil:
- Jeg er meget stolt af branchens evne til at sætte Danmark på modens verdenskort. Det er imponerende, at branchen har formået at skabe så flotte vækstrater i år, og jeg hæfter mig især ved, at der stort set er fremgang over hele linjen. Det er på eksportmarkederne, at væksten skal hentes, og det har branchen taget til efterretning. Det har betydet, at eksporten er på det højeste niveau nogensinde.
LÆS OGSÅ: Modegigant på vej til Danmark
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter