Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Dansk mode tror på endnu mere vækst efter rekordår

Foto: Colourbox.dk



Tuesday den 27 January 2015 kl. 09:30 af: Steffen Moses

2014 blev et gyldent år for dansk mode med en eksport på 24,5 milliarder kroner. Ét marked har vist sig at være en sikker guldgrube.

Glem alt om at valfarte til nye vækstmarkeder i Asien for at hente den store eksportgevinst. For skatten ligger begravet lige om hjørnet i Tyskland og resten af Europa. Det konkluderer brancheorganisationen Dansk Mode & Textil i en opgørelse af modeeksporten i 2014.

Opgørelsen viser, at dansk eksport af tøj steg otte procent i forhold til 2013 til 24,5 milliarder koner. Det er ifølge Dansk Mode & Textil det højeste niveau nogensinde.

- I en del år blev der, også i modebranchen, talt meget om at skabe vækst gennem eksport til BRIK-landene, især Kina. For vores branches vedkommende har det bare vist sig, at det langt fra var den sikre vej til succes. Til gengæld har en øget professionalisering og et stærkere fokus på de europæiske markeder givet pote for en lang række danske virksomheder, siger Dansk Mode & Textils internationale chef og analyseansvarlige, Michael Hillmose, i forbindelse med opgørelsen.

Tyskland fortsat nummer et

Tyskland er den klart største aftager af dansk modetøj. Således tegner Tyskland sig for mere end en fjerdedel af den samlede danske modeeksport. Og væksteventyret syd for grænsen fortsatte også sidste år, hvor eksporten til Tyskland steg med 6 procent. På anden og tredjepladsen over de største eksportlande finder man Sverige og Norge.

Michael Hillmose vurderer, at der fortsat er et massivt potentiale på flere europæiske markeder, og at der begynder at være plads og kapital til at kigge nærmere på mulighederne i mere eksotiske lande.

- Jeg tror fortsat, at eksporten til Tyskland vi stige, ligesom der er potentiale til et øget salg i mange andre europæiske lande. Men vi begynder at se flere virksomheder, som afprøver nye markeder som eksempelvis Canada og Sydkorea med stor succes. Og det kan være med til at åbne døren for andre danske brands, hvorfor det er meget sandsynligt at vi bliver ved med at se stigninger i eksporten af mode i de kommende år, siger Michael Hillmose.

Den samlede omsætning for den danske beklædningsbranche var i 2014 39,6 milliarder kroner – en stigning på 3,5 procent i forhold til året før. Og det glæder Thomas Klausen, der er adm. direktør i Dansk Mode & Textil:

- Jeg er meget stolt af branchens evne til at sætte Danmark på modens verdenskort. Det er imponerende, at branchen har formået at skabe så flotte vækstrater i år, og jeg hæfter mig især ved, at der stort set er fremgang over hele linjen. Det er på eksportmarkederne, at væksten skal hentes, og det har branchen taget til efterretning. Det har betydet, at eksporten er på det højeste niveau nogensinde.

LÆS OGSÅ: Modegigant på vej til Danmark



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD