Dankortfup koster netbutikker dyrt
Når en netbutik er offer for dankortsnyd, mister butikken ikke kun de varer, som svindlerne "køber". Butikken må også punge ud med et gebyr til Nets.
Det er ikke bare varer og penge, man som netbutik må vinke farvel til, når svindlere køber ind i butikken med falske dankortoplysninger. Netbutikkerne skal også betale et gebyr til Nets, for at kunderne kan få deres penge igen, skriver Børsen.
Lars Kirstein, der driver netbutikken nikonphotoexpert.com med Nikon-kameraer og tilbehør, har tre gange oplevet, at svindlere har haft held til at købe udstyr med stjålne dankortoplysninger til en værdi af 24.000 kroner. Han accepterer, at både penge og udstyr er tabt, men til gengæld er han uforstående over for det gebyr, eller dummebøde, som han kalder det, han skal betale til Nets. Det siger han til Børsen.
Net tager gebyret for at føre pengene tilbage til forbrugeren, der har fået stjålet sine dankortoplysninger. Hos Nets siger pressechef Søren Winge til Børsen, at gebyret er blevet sat ned fra 250 til 200 kroner, og at det i virkeligheden koster Nets langt flere ressourcer at føre pengene tilbage til forbrugeren.
Lars Kirstein foreslår, at Nets sammen med bankerne kobler dankortet sammen med NemID for at øge sikkerheden. Hos Nets afviser man dog at koble de to ting sammen, da det vil gå ud over brugervenligheden.
I første halvår af 2013 var der 6.851 tilfælde af svindel, hvor Nets måtte tilbageføre penge til uheldige forbruger for i alt 9,1 millioner kroner.
LÆS OGSÅ: DE: Butikker skal have bedre mulighed for at opdage identitetstyve
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter