Dagrofa-kæder håber på at styrke toplinjen med computerspil
Butiksansatte i Dagrofa kan nu udfordre hinanden i et computerspil. Hos ledelsen håber de på, at gaming er vejen til mere salg.
Manualer trykt på papir og præsentationer med PowerPoint - eller ligefrem en gammeldags overheadprojektor - hører efterhånden en anden tid til.
I hvert fald bliver det mere og mere normalt at bruge computerspil til oplæring af medarbejdere. Det gælder også hos dagligvarekoncernen Dagrofa, hvor 51 af de i alt 130 Spar-butikker nu har indført “Butiksspillet.”
Spillet går ud på at holde orden i en virtuel butik. Der skal være rent, hylderne skal være fyldt op med varer, og kunderne skal have en god service, hver gang de kommer ind for at handle.
- Det er meget vigtigt, at vores butikker har en høj standard både hvad angår service, sortiment og renlighed, og det får vi blandt andet ved at have dygtige og engagerede medarbejdere, som ikke er i tvivl om, hvordan de skal håndtere deres job, siger Mette Marie Dragsdal i en pressemeddelelse. Hun er HR Business Manager i Spar, Min Købmand og Let-Køb.
- Derfor har vi valgt at implementere Butiksspillet, som giver os mulighed for at kommunikere til medarbejderne gennem gamification, fortsætter hun.
Kan styrke toplinjen
Spillet har også et indbygget element af konkurrence. Det gælder ganske enkelt om at få flest point, og det skal motivere medarbejderne til at spille uden for arbejdstiden.
- Så det er dermed både en sjov, anderledes og effektiv måde at oplære medarbejderne på, skriver Dagrofa i pressemeddelelsen.
Erfaringer fra lande, hvor spillet allerede er taget i brug, viser, at butikkerne oplever en markant forbedring af både omsætning og bruttoavance.
- Flotte og indbydende butikker med hjælpsomme og servicemindede medarbejdere giver loyale og trofaste kunder. Så vi er rigtig spændte på at se, hvor meget det kan løfte salget i vores butikker, siger Richo Boss, kædedirektør Spar, Min Købmand og Let-Køb.
Konkurrenten er også digital
Spillet er udviklet af det norske firma Attensi i samarbejde med SPAR International. Desuden er KFI, Købmændenes Finansielle Investeringsfond og Købmandsforeningen trådt til som sponsorer.
Efter planen skal Butiksspillet implementeres i Dagrofas godt 300 Spar- og Min Købmand-butikker.
Allerede sidste år annoncerede konkurrenten Coop et nyudviklet spil med tilhørende virtual reality-briller, som skulle gøre oplæringen af primært unge elever mere spændende.
Helt grundlæggende er der tale om et lignende spil, hvor man kan optjene point, hvis man formår at udføre helt normale hverdagsopgaver i en virtuel butik, så kunderne bliver tilfredse.
Coop var de første i Europa, der udnyttede teknologien på denne måde, fremgik det af en pressemeddelelsen i juni sidste år.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter