Danske dagligvareleverandører: Mere vækst i detailbranchen tak
Detailbranchen har en række vækstbarrierer, påpeger brancheorganisationen for dagligvareleverandører i Danmark, DLF.
- Der er ingen tvivl om, at konkurrencen i dansk dagligvarehandel er hård blandt både detaillister og leverandører, hvilket naturligvis er ganske sundt.
- Men vi må som branche nok erkende, at vi ikke har været i stand til at skabe tilstrækkelig vækst i vores sektor. Der findes en række vækstbarrierer, som vi er nødt til at se i øjnene og tage en åben dialog om, både i Europa og i Danmark, og vi er glade for, at EU nu retter fokus på problematikken.
Så skriver direktøren for brancheorganisationen for dagligvareleverandører i Danmark, DLF, Niels Jensen.
Det sker i en meddelelse, hvor DLF efterspørger mere vækst i den danske detailbranche.
LÆS OGSÅ: Opråb: Detailbranchen bør stå sammen om elevuddannelser
Barrierer
Europa-Parlamentet fremhæver i en ny rapport om EU’s konkurrencepolitik et voksende netværk af magtfulde indkøbsalliancer som en hindring for væksten og konkurrencen på de europæiske markeder. De danske dagligvareleverandørers brancheorganisation vil nu forsøge at bryde den vækstbarriere, som ligeledes er skabt på det danske marked.
I sin nye rapport understreger Europa-Parlamentet vigtigheden af, at de korrekte rammer etableres for virksomheders bidrag til den europæiske vækst og velstand.
Blandt barriererne peger Europa-Parlamentet på det voksende netværk af magtfulde indkøbsalliancer og konsolidering af købskraften, som kan reducere konkurrenceevnen til skade for leverandører, forbrugere og SME'er.
LÆS OGSÅ: Her er de nominerede til årets store detailpriser
Advarselslampe fra EU
Parlamentet understreger, at en effektiv og troværdig konkurrencepolitik ikke udelukkende må være rettet mod en nedsættelse af forbrugerpriserne – konkurrencepolitikken skal også tage højde for den europæiske økonomis strategiske interesser, konkluderer rapporten. Og her tænkes der på innovationsevne og investering, konkurrenceevne og bæredygtighed samt de særlige konkurrencevilkår for SME’er, nystartede virksomheder og såkaldte mikrovirksomheder, hæfter DLF sig ved.
LÆS OGSÅ: Første fald i detailsalget siden maj 2015
- Når man ser en advarselslampe fra EU lyse, så gør man klogt i at tage det alvorligt. Hvis vi ikke kan have en konkurrencedygtig dagligvarebranche med mulighed for innovation på grund af store alliancer, så er det ikke kun forbrugeren, men samfundet som helhed, det går ud over, skriver DLF-direktøren Niels Jensen videre i pressemeddelelsen.
Et område, der ifølge DLF kræver særlig fokus og åbenhed, er, hvordan vi i Danmark driver en effektiv og værdiskabende innovationsudvikling i et samhandelsforhold. En proces, hvor detaillisten – altså dagligvarekæden – også selv driver udvikling af egne mærker og dermed bliver direkte konkurrent til mærkevareproducenten.
LÆS OGSÅ: Detailekspert: Disse trends vil præge detailhandlen i 2016
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter