Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Første fald i detailsalget siden maj 2015

Ifølge DMI var december usædvanlig varm, og det kan betyde, at salget af vintertøj i december 2015 var mindre, end det normalt er i julemåneden
Foto: detailfolk.dk



Friday den 22 January 2016 kl. 10:09

Nye tal for det danske detailsalg for december viser et fald efter en længere periode med jævn fremgang. Større salg i hele 2015 i forhold til 2014.

For den danske detailbranche som helhed er der mindre godt nyt.

Således viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik, at detailsalget i december 2015 var 0,8 procent lavere end i november.

- Faldet kom efter en længere periode med jævn fremgang, og der var tale om den første nedgang siden maj 2015, bemærker Danmarks Statistik.

Detailsalget var i fjerde kvartal 0,2 procent højere end i tredje kvartal, og salget i hele 2015 var i alt 1,2 procent højere end i 2014. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.

- Nedgang i salget af tøj og sko kan være påvirket af meget varm december. Ifølge DMI var december usædvanlig varm, og det kan betyde, at salget af vintertøj i december 2015 var mindre, end det normalt er i julemåneden, skriver Danmarks Statistik.

Salget af ’beklædning mv.’ faldt 4,8 procent. i december.

LÆS OGSÅ: De fleste netbutikker tilfredse med årets julesalg

Julesalget mindre end tidligere

I 2015 var salget i december 24,1 procent højere end årets månedsgennemsnit, fremgår det af de nye tal fra Danmarks Statistik.

I 2014 var det tilsvarende tal 25,6 procent, i 2013 var det 24,2 procent og i 2012 var det 23,8 procent.

For alle årene 2000-2015 har decembers omsætning i gennemsnit ligget 24,7 pct. over årets månedsgennemsnit. Man kan - ifølge Danmarks Statistik - altså godt konkludere, at salget i december ikke har været helt så stort i forhold til årets samlede salg, som i de foregående år.

Det fremgår endvidere af den nye statistik, at internethandlen i december udgjorde 6,1 procent af den samlede omsætning i de danske detailvirksomheder.

Til sammenligning var andelen 5,4 procent i december 2014.

Dobbelt nedjustering 

Endelig oplyser Danmarks Statistik, at detailsalget steg 0,4 procent i oktober og var i november på samme niveau som i oktober. Udviklingen i oktober er nedjusteret med 0,1 procentpoint, mens udviklingen i november er nedjusteret med 0,2 procentpoint i forhold til seneste offentliggørelse.

Tallene for november og december i denne offentliggørelse er foreløbig.

LÆS OGSÅ: Julesalget sætter ny rekord - igen



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD