Dagligvarekæder: Her er kunderne mest tilfredse og loyale
BrandIndex Dagligvarer 2018
En kortlægning af 4.300 privatkunders loyalitet og tilfredshed med deres primære dagligvarekæde ligger til grund for analysen.
Den tager udgangspunkt i følgende syv kategorier:
- Tilgængelighed
- Servicekvalitet
- Produktkvalitet
- Værdi for pengene,
- Tillid, Økologi
- Image.
Kilde: Loyalty Group
Der bliver scoret hattrick på førstepladsen i en frisk loyalitetsmåling, hvor supermarkederne får baghjul af to discountrivaler.
For tredje år i træk topper Rema 1000 en loyalitetsmåling blandt landets dagligvarekæder, som konsulenthuset Loyalty Group står bag.
Med en score på 70 er der tale om en lille tilbagegang for Rema 1000, men det er stadig rigeligt til at holde andenpladsen på afstand. Den bliver - lidt overraskende måske - indtaget af discountkæden Lidl, som går markant frem.
For at finde en dagligvarekæde med danske rødder skal man med helt ned til Superbrugsen på fjerdepladsen.
- Rema 1000 har forstået, at den nære kundeoplevelse er det punkt, hvor kæden kan differentiere sig væsentligt i forhold til de andre discountkæder, siger Lars Jepsen. Han er researchchef hos Loyalty Group.
- Den gode kundeoplevelse går hånd i hånd med den gode indtjening, og Rema 1000 er i dag en af de mest rentable dagligvarekæder på det danske marked, fortsætter han.
Tysk højdespringer
Siden 2015 har Lidl bevæget sig fra en femteplads til en andenplads. I tre af 2018-analysens kategorier - Produktkvalitet, Værdi for pengene og Tillid - ligger den tyskejede kæde endda nummer et.
- Det er en virkelig imponerende positiv udvikling, Lidl har gennemgået de seneste år. Specielt overbevisende er det, at de har bidt sig fast som førende i kategorierne Produktkvalitet og Værdi for pengene, siger Lars Jepsen i en pressemeddelelse fra Lidl.
- Dermed vinder de over de traditionelle supermarkeder. Et område, vi i år har set danskerne værdsætte meget højt, er kvaliteten og udvalget af frisk frugt og grønt, og at Lidl vinder dette spørgsmål for fjerde år i træk, hjælper deres samlede vurdering meget, fortsætter han.
Her er kunderne mest loyale og tilfredse
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter