Dagligvarebranchen mangler innovation
Dagligvarebranchen skal ud af krisetænkningen og skabe mere innovation, mener flere eksperter og fagfolk.
Den danske dagligvarebranche mangler i den grad innovation og nytænkning.
Det mener to eksperter og formanden for leverandørernes brancheforening, Dagligvareleverandørerne (DLF), skriver Berlingske Business.
Detailekspert og lektor på Aarhus Universitet Lars Esbjerg mener, at krisen har været en medvirkende faktor til, at branchen er stoppet op og kun har fokuseret på det, der virker. Det giver formand i DLF Niels Jensen ham ret i. Han peger på branchen selv og fremhæver, at leverandører har et stort ansvar og i fremtiden skal turde noget mere.
LÆS OGSÅ: Leverandører vil sælge egne varer på nettet
Eksempelvis er der et stort fald i antallet af nye varer, der bliver introduceret på markedet set i forhold til 2007, hvor antallet af nye varenumre toppede.
Per Østergaard Jacobsen fra CBS fremhæver det 12 milliarder store tilskud, som leverandørerne hvert år lægger til butikkernes markedføring som en barriere for innovationen. Han siger til Berlinske Business, at det kræver tid at introducere et nyt produkt, og det derfor ikke nødvendigvis er den store investering værd.
LÆS OGSÅ: Leverandører presses af supermarkeder
Læs hele artiklen på Berlingske BusinessFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter