Coop-kampagne møder massive protester
Kritikken af ny økologi-kampagne tårner sig op fra flere sider. Nu går Coop ud og beklager den hårde retorik.
En kampagne for mere økologi, som Coop netop har lanceret sammen med Danmarks Naturfredningsforening, møder massive protester.
Det skriver flere medier.
Særligt har bladet Samvirkes behandling af kampagnen affødt hårde reaktioner. Forsiden af seneste nummer bærer overskriften “Sprøjtegift er hverdagskost” akkompagneret af en person med hvid kittel og gasmaske.
Hos Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening kalder formand Torben Jensen bladets behandling af emnet for "misvisende" og "manipulerende".
- Jeg ønsker egentlig bare at drive en forretning, der sælger de varer, kunderne gerne vil købe. Vi skal ikke ende som en politisk bevægelse af smagsdommere, der skubber kunderne fra os og endda får dem til at boykotte vores butikker, siger han til Finans.
Protester fra lokale uddelere
Hos de enkelte brugsuddelere har bølgerne også gået højt mange steder. I Ølgod endte de sidste eksemplarer af Samvirke i skraldespanden, fortæller uddeler Poul Eriksen til JydskeVestkysten.
- Det falder mange af vores kunder for brystet, at de bliver hængt ud som sprøjtesvin. Og nogle kunder truer med at boykotte vores butik, og så bliver jeg nødt til at reagere, siger han til avisen.
Et andet eksempel er Dagli’ Brugsen i Overlade. I en Facebookopdatering forklarer de årsagen til de manglende blade på hylderne på denne måde:
- Vi har, sammen med bestyrelsen, d.d. besluttet at fjerne Samvirke fra butikken. Begrundelsen er at vi ikke kan bakke op om måden, som debatten økologi contra konventionelle varer er fremstillet på, skriver de.
Ifølge Finans er 26 Coop-butikker i Sønderjylland desuden gået sammen og indrykket annoncer imod Coops kampagne.
Landmænd: Boykot Coop
Men kritikken kommer ikke kun fra baglandet. Landbrugsorganisationen Bæredygtigt Landbrug har nemlig luftet idéen om en boykot af Coop, skriver TV2.
- Jeg har sagt til mine medlemmer, at de ikke skal handle hos Coop, indtil de begynder at opføre sig anstændigt, siger formand Flemming Fuglede Jørgensen til tv-stationen og fortsætter:
- Det her er en smædekampagne, der er helt ude af proportioner. Den har udelukkende et formål – at skræmme danskerne fra at købe konventionelle fødevarer, der er nogle af bedst producerede og kontrollerede i hele verden.
Formanden for Landbrug & Fødevarer, Martin Merrild, har kaldt kampagnen “hysterisk” i et Facebookopslag.
Coop beklager
Over for DR erkender informationsdirektøren i Coop Danmark, Jens Juul Nielsen, at man er gået for vidt.
- Nogle gange skal man sparke hårdt til bolden for at få en debat i gang. Men her har man sparket for hårdt og stødt nogle mennesker for meget. Det er vi ærgerlige over, og det beklager vi, siger han.
Jens Juul Nielsen mener dog, at butikkerne har overreageret ved at fjerne bladet fra butikkerne.
LÆS OGSÅ: Facebook-storm: Flere tusind kunder reagerer på Føtex-reklame
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter