Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Cityforening bruger mobilsignaler til at måle julemarkeds effekt

Aalborg Cityforening opsamler data fra de handlendes mobiltelefoner i forsøget på at kortlægge deres vej gennem byen.
Foto: BLIP Systems



Friday den 19 December 2014 kl. 10:58 af: Freja Thorbech

I Aalborg forsøger byens cityforening med en ny teknologi at måle effekten af store begivenheder, så butikkerne kan indrette sig derefter.

Det kan være svært at måle succesen af begivenheder i en byen.

Aalborg Cityforeningen forsøger dog med en ny teknologi at måle effekten af forskellige begivenheder i byen ved at indsamle data fra forbrugernes mobiltelefoner.

Ved hjælp af en sensorløsning fra firmaet BLIP Systems kan cityforeningen se, hvordan folk bevæger sig i strøgområdet - fra det øjeblik de ankommer til et område og til de forlader det, og alle steder der i mellem. Det sker ved hjælp af strategisk placerede sensorer, som er designet til at opsamle anonyme data fra WiFi-enheder som smartphones og tablets. Det har man blandt andet gjort ved det årlige julemarked i december.

- Et julemarked, som dét vi åbnede den 28. november, koster over 1 millioner kroner, og hvis jeg for eksempelvis på ingen måde kan se udsving i tallene i december måned, efter at have brugt en million, så skulle jeg måske bruge pengene et andet sted, siger Flemming Thingbak, der er direktør for Aalborg Cityforening, i en udtalelse.

Indsigt til byens butikker

Sensorer identificerer og kortlægger antallet af handlende, så cityforeningen blandt andet kan se hvor og hvor længe de opholder sig i et område. De indsamlede data fra mobiltelefonerne, som ikke indeholder nogen form for personlige oplysninger, krypteres og anonymiseres i samme øjeblik, som registreringen foretages.

De indsamlede data kan blandt andet bruges til by- og trafikplanlægning, men i høj grad også til at give butikkerne i byen en forståelse for, hvordan de handlende bevæger sig i forhold til deres indkøbsmønstre. På den baggrund kan de optimere og strømline deres forretning ved eksempelvis at finjustere åbningstider og antallet af ansatte efter behov.

LÆS OGSÅ: Butik vil lokke loyale kunder indenfor med ny teknologi



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD