Cityforening bruger mobilsignaler til at måle julemarkeds effekt
I Aalborg forsøger byens cityforening med en ny teknologi at måle effekten af store begivenheder, så butikkerne kan indrette sig derefter.
Det kan være svært at måle succesen af begivenheder i en byen.
Aalborg Cityforeningen forsøger dog med en ny teknologi at måle effekten af forskellige begivenheder i byen ved at indsamle data fra forbrugernes mobiltelefoner.
Ved hjælp af en sensorløsning fra firmaet BLIP Systems kan cityforeningen se, hvordan folk bevæger sig i strøgområdet - fra det øjeblik de ankommer til et område og til de forlader det, og alle steder der i mellem. Det sker ved hjælp af strategisk placerede sensorer, som er designet til at opsamle anonyme data fra WiFi-enheder som smartphones og tablets. Det har man blandt andet gjort ved det årlige julemarked i december.
- Et julemarked, som dét vi åbnede den 28. november, koster over 1 millioner kroner, og hvis jeg for eksempelvis på ingen måde kan se udsving i tallene i december måned, efter at have brugt en million, så skulle jeg måske bruge pengene et andet sted, siger Flemming Thingbak, der er direktør for Aalborg Cityforening, i en udtalelse.
Indsigt til byens butikker
Sensorer identificerer og kortlægger antallet af handlende, så cityforeningen blandt andet kan se hvor og hvor længe de opholder sig i et område. De indsamlede data fra mobiltelefonerne, som ikke indeholder nogen form for personlige oplysninger, krypteres og anonymiseres i samme øjeblik, som registreringen foretages.
De indsamlede data kan blandt andet bruges til by- og trafikplanlægning, men i høj grad også til at give butikkerne i byen en forståelse for, hvordan de handlende bevæger sig i forhold til deres indkøbsmønstre. På den baggrund kan de optimere og strømline deres forretning ved eksempelvis at finjustere åbningstider og antallet af ansatte efter behov.
LÆS OGSÅ: Butik vil lokke loyale kunder indenfor med ny teknologi
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter