Butik vil lokke loyale kunder indenfor med ny teknologi
En københavnsk butik forsøger at lokke de loyale kunder indenfor ved at sende dem tilbud på mobilen, når de nærmer sig butikken.
- Kom ind i butikken og få to müslibarer for éns pris.
Sådan kunne en besked, der popper up på telefonen hos de loyale kunder i butikken Social Food lyde. Butikken forsøger sig nemlig nu med såkaldt iBeacon-teknologi, der via sensorer installeret i butikken kan kommunikere med kundernes smartphones.
- Vi vil gerne give vores loyale kunder noget exceptionelt, forklarer marketingpraktikant hos Social Food Lenette Kaalund om baggrunden for at kaste sig ud i forsøget med iBeacons.
Social Food er socialøkonomisk virksomhed, der tænker udvikling af Afrika, fødevareproduktion og socialt iværksætteri på en ny måde. Med to butikker og endnu en i støbeskeen er tanken, at Social Food køber de afrikanske småbøndernes råvarer direkte, bearbejder og forædler dem til færdigvarer for derefter at sælge og markedsføre produkterne direkte til slutbrugerne som eksempelvis is og chokolade gennem butikkerne. På den måde forbliver en større værdi i Afrika.
Forsøget med iBeacons er i første omgang tiltænkt de kunder, der allerede handler hos Social Food og har hentet firmaets app.
- Vores loyale kunder skal føle sig specielle og føle, at vi giver dem noget mere – noget ekstra, så når de nærmer sig med deres app åben, kan de få tilbud, blive inviteret til et arrangement eller få nyheder før alle andre, forklarer Lenette Kaalund til detailfolk.dk.
Oplagt for butikker med kundeklub
På sigt håber Lenette Kaalund dog også, at teknologien kan få nye kunder til at stikke hovedet indenfor.
Det kræver dog lidt ekstra, idet iBeacon-teknologien er knyttet op på en app og dermed kun kan sende beskeder til kunderne, hvis de har hentet den pågældende app.
Martin Wickings fra firmaet HeyBuy, der er en platform til at arbejde med den kommunikation, der bliver sendt ud via iBeacons, forklarer, at systemet er oplagt at bruge for detailhandlere, der allerede har en eller anden form for loyalitetsapp. I den kan man nemlig implementere beacon-systemet, der derefter giver en lang række muligheder for at sende push-meddelelser til kundens telefon.
Man kan eksempelvis lokke dem ind i butikken med gode tilbud, når de går forbi, ligesom Social Food vil forsøge sig med. Det er også muligt at indrette områder i butikken, hvor kunden kan få ekstra informationer om et særligt produkt eller brand. Eksempelvis har vi her på detailfolk.dk tidligere skrevet om forsøg med at installere iBeacons i mannequiner, som på den måde kan kommunikere med kunden via smartphonen og give ekstra oplysninger om det udstillede tøj.
LÆS OGSÅ: Ny teknologi: Mannequiner skal tale til kunder
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter