Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Change vil fordoble antallet af butikker

Foto: detailfolk.dk



Sunday den 8 September 2013 kl. 11:00 af: Freja Thorbech

Lingerikæden Change vil være markedsdækkende i Skandinavien og fordoble antallet af butikker i løbet af de næste fem år.

Der skal ligge flere Change-butikker rundt om i verden.

Helt præcist regner lingerikæden med at fordoble antallet af de nuværende 167 butikker på fem år. Det slår adm. direktør Claus Walther Jensen fast over for detailfolk.dk.

- Et af de primære mål er at blive totalt markedsdækkende i Skandinavien inden for de næste fem år, siger han og slår fast, at der er plads til 15-20 Change-butikker mere i Danmark. Dem forventer kæden at have åbnet inden for de næste to år.

Change er udover Skandinavien også tilstede i Tyskland, Irland, Canada, Spanien, Estland, Letland og så har kæden en enkelt butik i Singapore. Og der er ikke nye lande på tegnebrættet, slår den adm. direktør fast.

- Vores forretningsfilosofi er, at der er potentiale til at åbne mange flere butikker på de markeder, hvor vi allerede er. Der er jo relativt store omkostninger ved at åbne på nye markeder. Det er meget mere økonomisk optimalt for os at åbne flere butikker der, hvor vi allerede er – uden at kannibalisere os selv selvfølgelig, siger Claus Walther Jensen.

Mere samspil mellem salgskanaler

Udover de mange nye butiksåbninger har Change også planer om at fokusere mere på samspillet mellem kædens salgskanaler. I løbet af et halvt års tid regner Claus Walther Jensen med, at man har implementeret et projekt, der skal sikre, at kunderne kan bestille eventuelt udsolgte varer fra en anden butik eller webshoppen.

- Vores filosofi er, at alle vores produkter skal være tilgængelige for vores kunder, uanset hvor de ønsker at handle, siger han.

For nogle franchisekæder kan det være svært at opnå et samspil mellem kanalerne, fordi den enkelte franchisetager ser webshoppen som en direkte konkurrent. Sådan er det ikke hos Change, slår direktøren fast. Her kommer kædens kundeklub ind i billedet. Når en kunde køber på nettet, skal hun oplyse, om hun er medlem af klubben. Den butik, der har meldt kunden ind, får salget.

- Alle undersøgelser viser, at det her er en fordel både for butikkerne og for mærket, selvom den naturlige tilgang for mange detailhandlere er at tænke ”uha”. Der har vi helt valgt at sige, at hvis franchisetageren har skaffet en kunde til kæden, så er det selvfølgelig den selvsamme franchisetager, der skal have salget, når kunden køber på nettet, forklarer Claus Walther Jensen.

Er kunden ikke medlem, er det i stedet Change, der får salget.

- Det er en kæmpe fordel for butikkerne. Det er jo sådan, at folk handler på nettet, uanset hvordan vi vender og drejer det. Så hvis de ikke handler på Changes webshop, ville de købe konkurrenternes produkter i stedet. På den her måde sikrer vi os, at kunderne fortsætter med at købe hos Change, siger han.

En individualiseret kundeklub

Der er også nye planer på tegnebrættet for kundeklubben Club Change, der har over en million medlemmer på verdensplan og godt en halv million medlemmer i Danmark.

- Det næste, vi er ved at udvikle, er et meget mere individualiseret koncept, hvor kunderne får mails og information om produkter, der er specielt rettet mod dem. I stedet for at sende en million generiske mails ud, så sender vi en million individuelle mails ud afhængig af, hvor kunden er i sin købscyklus, siger Claus Walther Jensen og forklarer, at det er noget, man forventer sig meget af.

Samtidig skal de individuelle kundeinformationer også tages i brug ude i butikkerne, så det bliver lettere for ekspedienterne at hjælpe kunden.

I forvejen forsøger Change med den fire år gamle kundeklub at skabe fordele for kunden som rent faktisk kan mærkes. Har man købt for mere end 800 kroner i butikken, bliver man VIP-medlem og får 20 procents rabat på alle køb, mens ”almindelige” medlemmer får 10 procents rabat. Derudover kører man kampagner som eksempelvis ”to for en”, der giver medlemmer ret til at købe to lingerisæt til et enkelt sæts pris.

- Den store styrke ligger i, at kunden rent faktisk får noget rabat, som de kan bruge til noget og gider gå efter, forklarer Claus Walther Jensen til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Lingerikæde har brugt krisen til at vokse sig større



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD