Dansk familiekæde varsler massiv udvidelse
En dansk familiekæde har planer om at åbne mange nye butikker på både det danske og flere internationale markeder.
Danske Søstrene Grene har gang i en stor ekspansion på såvel det danske som på flere internationale markeder.
- Det går over alt forventning med ekspansionen. I 2012 åbnede vi 3 gange så mange butikker som i 2011 og de fleste af dem har solgt over budget. Flere af dem har faktisk solgt så godt at de er havnet i top 10 over de bedst sælgende Søstrene Grene butikker, siger Mikkel Vaupell Grene, der er Managing director hos Søstrene Grene.
Han forklarer, at målet er at åbne endnu flere i år.
- Gerne hele 20 nye butikker, hvis vi finder de rigtige lokaler. Sidste år satte vi os et mål om en omsætning på over 1 milliard kroner i butikkerne i 2015, siger Mikkel Vaupell Grene til detailfolk.dk og understreger, at han fortsat mener, at det er realistisk.
Søstrene Grene har i dag 53 af de karakteristiske discountbutikker på det danske, norske, svenske, hollandske og islandske marked. Familiekæden håber at få et par lande mere med i løbet af 2013.
Franchising giver ejerskab
Ekspansionen hos Søstrene Grene sker via franchising, og det er der ifølge Mikkel Vaupell Grene en god grund til.
- Vi benytter os af franchising, fordi vi oplever, at det er vigtigt, at have en person i butikken, som brænder for at drive den så godt som muligt – det er svært at opnå uden at den person har et ejerskab i butikken, forklarer han.
LÆS OGSÅ: Ny dansk franchiseorganisation ser dagens lys
Han understreger samtidig, at det er vigtigt, at det sker på den rigtige måde.
- Det er vigtigt at gøre det på den rigtige måde, da der findes mange former for franchising. Derfor har vi også valgt at vi ikke anvender franchiseafgift, goodwill og lignende, men udelukkende tjener penge på de varer, som vi sælger til vores franchisetagere – det giver det rette fokus for både giver og tager, siger Mikkel Vaupell Grene til detailfolk.dk.
Konkurrenten forstærker salget
I den seneste tid har der været stor medieomtale omkring Tiger-kæden, som man umiddelbart kan betragte som en stor konkurrent til familiekæden.
LÆS OGSÅ: Kunder må trække billetter for at komme i 'Tiger-butik'
Mikkel Vaupell Grene mener dog, at der er tale om to forskellige koncepter.
- Selvom vi nogle gange bliver sammenlignet, er der stor forskel, da begge parter ønsker at differentiere sig fra den anden.
Han fremhæver blandt andet varerne og Søstrene Grenes lave priser, som store forskelle.
Derudover forklarer han, at Søstrene Grene ikke taber omsætning, når der åbner en Tiger-butik i nærheden - tværtimod.
- F.eks. har vores butik ved Karl Johan i Oslo oplevet en fremgang på 20 procent i omsætningen det seneste halve år - på trods af at der er åbnet en Tiger butik et stenkast derfra for et halvt år siden, og det samme billede tegner sig andre steder, siger Mikkel Vaupell Grene.
Søstrene Grene blev startet i Århus af de to Grene søstre i 1973.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter