Butikker vil raketvækste på internettet
Køge Erhvervsservices succesfulde kursus, RaketVækst, er tilbage og har i denne omgang givet butikkerne indblik i deres mulighed for vækst på internettet.
Nu har den fysiske detailhandel i Køge og omegn fået mulighed for at lære at begå sig på nettet. I hvert fald har Køge Erhvervsservice netop afsluttet endnu et RaketVækst-forløb for detailbranchen i Køge og Ringsted. Her fik butiksejerne på tre dage indblik i, hvordan de kan bruge internettet til deres fordel frem for at lade sig udkonkurrere.
- Vi har haft gode erfaringer med RaketVækst for virksomheder med handel til andre virksomheder, men har ikke tidligere haft lignende tilbud til detailbutikkerne. Vi kunne se, at både kundernes og butikkernes behov har ændret sig. Derfor giver det god mening, at butikkerne i større grad udnytter aktivt de muligheder, som online medierne giver. Dels for at skabe synlighed og dels for at hive kunderne ind i den fysiske butik. Med RaketVækst har butikkerne nu fået nogle konkrete redskaber at arbejde med for at få inddraget online mediet i deres daglige arbejde, fortæller konsulent fra Køge Erhvervsservice, Mette Lerdorf, i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Kursus skaber raketvækst for lokale butikker
En række butiksejere fra Køge og Ringsted har gennemgået tre intensiv dage på RaketVækst forløbet. Forventningerne til kurset er, at butikkerne efterfølgende opnår vækst på flere fronter ved at fokusere på online salg og markedsføring. Tidligere deltagere har meldt tilbage om vækstrater på mellem 12 - 32 procent.
Kunder vil have begge dele
Online markedsføring og online butikker er kommet for at blive, mener Køge Erhvervsservice. En del af de ejere, som har en fysisk butik, ser internettet som deres konkurrent, men på RaketVækst fik deltagerne indblik i, hvordan de kan bruge internettet til deres fordel.
- Kunderne vil faktisk gerne have begge dele. De ønsker både at komme i tale med en ekspedient, før de svinger dankortet, og at møde butikken online når de er på jagt efter det rette produkt. Et andet vigtigt element er derfor også, at der skabes et helhedsbillede mellem den måde butikken præsenterer sig på fysisk og på internettet. På den måde får kunderne fornemmelsen af, at de bliver modtaget med samme service og seriøsitet uanset, hvor de befinder sig, skriver Køge Ehvervsservice.
Konkret arbejde med egen butik
Målet med Raketvækst har derfor været at vise, hvordan butiksejerne kunne inddrage internettet i deres arbejde med markedsføring og salg, og deltagerne har fået en handlingsplan med hjem, som de kunne sætte i gang fra første dag.
Med vejledning, redskaber og handlingsplaner, alt sammen opnået på kurset, forventes butiksejerne at kunne skabe vækst for deres forretning, primært fordi de gennem forløbet har arbejdet konkret med deres egne butikker.
Desuden tilbydes butiksejerne opfølgningsmøder og netværk med de andre deltagere i tiden efter RaketVækst.
Kommuner samarbejder for at hjælpe butikkerne til udvikling
Køge Erhvervsservice er Køge Kommunes enhed, der tilbyder vejledning, arrangementer og kurser til Køges virksomheder og iværksættere. RaketVækst er blot et af mange arrangementer, som skal være med til at give ny viden til forskellige områder i virksomhedernes drift og udvikling.
LÆS OGSÅ: Netsucces sætter væksten på pause
Køge Erhvervsservice samarbejder med Ringsted kommune og Væksthus Sjælland om RaketVækst, og forløbet for butiksejerne var den 13. i rækken. RaketVækst fortsætter i 2014, og næste RaketVækst forløb finder sted fra 2. – 4. oktober for B2B virksomheder.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter