Butikker på landets stationer ramt af voldsom nedtur
DSB SERVICE & RETAIL A/S
- Selskabet forestår driften af en landsdækkende kæde med 65 kiosker beliggende på togstationer.
- Desuden drives en række mindre aktiviteter - herunder bagagecenteret på Københavns Hovedbanegård.
Omsætning
2020: 695.840
2019: 887.531
2018: 892.941
Primær drift
2020: -53.480
2019: 27.951
2018: 34.665
Årets resultat
2020: -42.305
2019: 20.472
2018: 25.933
Kilde: DSB Service & Retail A/S, Årsrapport for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2020
De fede bundlinjer bliver skiftet ud med et dundrende underskud i årsregnskabet for DSB’s kæde af stationsbutikker.
Normalt er det en særdeles indbringende forretning at sælge pølsehorn, kaffe og årskort til folk på farten.
Se bare på de tidligere årsregnskaber fra selskabet DSB Service & Retail, som driver stationsbutikker over hele landet under 7-Eleven-konceptet. De bugner af overskud på mellem 34 og 20 millioner kroner.
Men i det seneste årsregnskab fra 2020 kører festen fuldstændig af sporet med en bundlinje, der ender helt nede i minus 42,3 millioner kroner.
Samtidig bliver der skåret en stor luns af omsætningen, som lander på 695 millioner kroner.
- I 2020 har DSB S&E haft et ekstraordinært stor fald i antal kunder som følge af COVID-19, og de restriktioner og anbefalinger myndighederne har meldt ud for at begrænse smittespredningen, fremgår det af årsrapporten.
- Det har kun i begrænset omfang været muligt at nedbringe omkostningerne for at kompensere for den lavere omsætning.
Coronakrisen kommer også til at påvirke det indeværende regnskabsår, lyder det fra selskabet, som først forventer at kunne øge omsætningen, når større dele af samfundet genåbner.
Forlængelse af aftale
Tidligere i år indgik DSB Service & Retail og Reitan Convenience, som ejer rettighederne til 7-Eleven i Danmark, en aftale, der forlænger det nuværende samarbejde med syv ekstra år.
Parterne driver i skrivende 7-Eleven-butikker på 63 stationer landet over og står desuden for salg ombord i lyntog gennem konceptet Kaffeekspressen.
- Jeg er glad for, at vi i dag kan offentliggøre, at vi har forlænget aftalen med vores mangeårige samarbejdspartner DSB Service & Retail. Samarbejdet har været en stor succes for begge parter, siger Jesper Østergaard. Han er adm. direktør i Reitan Convenience Denmark A/S.
- Landets togstationer vigtige lokationer med mange pendlere hver dag. Den nye aftale sikrer, at vi kan udvikle det gode samarbejde og tilfredsstille kunder i by, på land, langs vejene og på togstationerne, fortsætter han.
Samarbejdet mellem DSB og Reitan-koncernen blev indledt i 2010.
LÆS OGSÅ: 7-Eleven starter leveringstjeneste: Vi skal også komme til kunderne
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter