Kommende modeboss møder ind til det første underskud i årevis
Masai Clothing Company ApS
Tal i DKK'000
Omsætning
2019/20: 300,014
2018/19: 371,512
2017/18: 419,148
Resultat af driften
2019/20: (7,507)
2018/19: 63,252
2017/18: 90,634
Årets resultat
2019/20: (2,893)
2018/19: 56,327
2017/18: 77,402
Kilde: Masai Clothing Company ApS, Annual report, 01.07.2019 - 30.06.2020
Et år præget af coronavirus sætter en glidende tackling ind på et ellers indbringende dansk modebrand. Ny topchef får rigeligt at se til.
Solide overskud så langt øjet rækker. Sådan plejer det at være for modebrandet Masai, der har 13 danske butikker og kollektioner på hylderne hos en lang række forhandlere verden over.
I årsregnskabet for perioden 2019/20 er det bare anderledes. På grund af coronakrisen gør de røde tal et sjældent besøg på bundlinjen, hvor der står et minus på lige under tre millioner kroner.
Samtidig tager omsætningen et væsentligt dyk fra 371 til blot 300 millioner.
- Virksomheden har ikke præsteret så godt i forhold til de forventninger, ledelsen havde givet udtryk for på forhånd, står der i årsrapporten.
- Perioden har budt på et fald i omsætningen, primært inden for engroshandel og detailhandel, mens handlen på nettet har vist en stigning, men ikke nok til at udligne faldet i de andre kanaler.
En usikker tid
Tidligere på måneden kom det frem, at den nuværende topchef for designvirksomheden Hay - Henrik Steensgaard - bliver ny administrerende direktør for Masai, hvor han har første arbejdsdag til december.
Henrik Steensgaard får derfor en ellers sjælden opgave i virksomheden - nemlig at vende underskud til overskud. Det kommer til at foregå på et usikkert marked, vurderer ledelsen i årsrapporten.
- Pandemien forventes at påvirke virksomheden negativt, hvor man forventer et fald i engroshandlen. På grund af den globale situation er virksomheden ude af stand til at komme med konkrete forventninger til næste års regnskab, skriver ledelsen.
Satser på ekspansion - trods konkurser
I løbet af året måtte Masai desuden sige farvel til selskaberne bag i alt 23 svenske og norske butikker, som måtte trykke på konkursknappen.
Men det får ikke Henrik Steensgaard til at skrue ned for de internationale ambitioner. Virksomheden skal blive ved med at vokse.
- Masai er et brand jeg længe har beundret, og jeg er meget begejstret for at blive medlem af teamet, da vi ser ud til at fortsætte vores indenlandske og internationale ekspansion, siger han i en pressemeddelelse.
Bestyrelsesformand Margaret McDonald bakker op og fremhæver den nye direktørs tidligere meritter.
- Hans resultater i Hay, Baum Und Pferdgarten og IC Companys er beviser på, at han har den nødvendige erfaring, der skal til, for at fortsætte Masais ekspansion i udlandet, skrev hun i et opslag på LinkedIn.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter