Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Brancheanalyse: Store tøjbutikker trækker fra de små

Foto: Colourbox



Monday den 7 August 2023 kl. 10:13 af: Kristian Holgersen

De store tøjbutikker klarer sig bedre og får mere ud af hver enkelt ansat end de små, viser brancheanalyse.

Under coronakrisen klarede de små tøjbutikker sig godt, men nu begynder de store spillere at trække fra.

Det viser en brancheanalyse, som rådgivnings- og revisionsfirmaet Deloitte står bag.

I 2020 og 2021 havde små butikker et bedre resultat per ansat, men efter en nedgang på 27 procent procent i 2022, er de blevet overhalet af branchens store butikker med over 50 ansatte, som har oplevet en stigning på 32,5 procent.

Desuden er det primært de små tøjbutikker, som har været med til at trække det samlede antal af åbne butikker ned i løbet af 2022.

- En del af disse små butikker har måske været holdt kunstigt i live af blandt andet coronalån og har altså ikke kunnet klare sig i det konkurrenceprægede marked, da de skulle stå på egne ben igen, skriver Deloitte i analysen.

Analysen er baseret på regnskaber fra 846 danske detailhandlere.

Ingen krise endnu

Som helhed var 2022 dog et fint år for de fysiske tøjbutikker, viser analysen.

Det samlede tøjsalg steg i forhold til året før, og kun de mindste butikker har oplevet en nedgang i årsresultatet.

En del af nethandlens fremgang blev også erobret tilbage, så forholdet mellem nettet og de fysiske butikker nu ligger på et mere naturligt niveau, forklarer brancheleder i Deloitte, Morten Gade Steinmetz.

- Der var måske nogle forventninger om, at onlinehandlen ville gøre de fysiske butikker overflødige. Men det har ikke været tilfældet. Faktisk ser man nogle af de platforme, der er ’født ’ online, åbne fysiske butikker, siger han

- Dels for at få en tættere kontakt til kunderne, men også for at have et showroom, hvor man kan give kunderne den gode købsoplevelse. Det giver stadig en stor brandingværdi at være synlig i gadebilledet. Om selve købet så foretages online eller i butikken, er mindre vigtigt, siger han.

LÆS OGSÅ: Vellykket strategi og lukning af ikonisk butik styrker modehus



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD