Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Bogkæde har succes med lærings- og vidensportal

Foto: detailfolk.dk



Sunday den 26 January 2014 kl. 09:50 af: Freja Thorbech

Med en blanding af produktinformation, præmier og vidensdeling i et Facebook-lignende univers forsøger Bog & idé at motivere sine ansatte til at tilegne sig viden.

De sociale medier vinder mere og mere indpas i hverdagen, og nu har Bog & idé lanceret sin egen form for sociale medie for kædens butiksansatte, online læringsportalen Indeks Retail Academy.

Den fungerer som er et online mødested for butiksansatte og indehavere, der er bygget op omkring samme principper som Facebook.

Her kan de ansatte læse den sidste nye produktinformation, teste deres viden om bøger og produkter samt inspirere og spørge hinanden til råds.

Ideen er, at de på den måde kan dygtiggøre sig og tilegne sig viden om de mange forskellige produkter, der sælges i kædens butikker.

- Vi har gjort det for at give en større viden til butikkerne omkring de varer og bøger, de står og sælger. Vi har Danmarks bedste personale, men de skal blive endnu bedre, siger produktchef i Indeks Retail, der står bag blandt andet Bog & idé-kæden, Mette T. Pedersen.

Hun forklarer, at mange ofte bliver skræmt væk, når man taler om e-learning, men ved at sætte det ind i en anden kontekst, gør man det mere lettilgængeligt og sjovt.

- Når man skal lave noget sjovt, skal man gå ind og udfordre sine medarbejdere. For de kan godt lide at blive udfordret og motiveret, siger Mette T. Pedersen til detailfolk.dk.

Point som motivationsfaktor

Derfor er der også en pointfunktion i Indeks Retail Academy. Her kan de ansatte optjene point alt efter, hvor aktive de er i forhold til at læse op på indholdet og deltage i de forskellige certificeringer, som bliver tilbudt. Pointene kan udløse præmier til den enkelte ansatte, men butikkerne kan også vinde fællespræmier, hvis de ansatte tilsammen er meget aktive.

- Det er en fælles motivationsfaktor, forklarer Mette T. Pedersen.

Samtidig er der også mulighed for at spørge hinanden til råds i forskellige fora. Mette T. Pedersen fortæller, at der blandt andet i december var en debat om, hvorvidt pakkeborde i butikken var en god løsning i juletravlheden. Ansatte fra forskellige butikker rundt om i landet gav her deres besyv med ud fra egne erfaringer.

Stor opbakning

Det er frivilligt, om de ansatte vil benytte sig af muligheden for at kunne logge på online portalen. Systemet blev lanceret i november, og indtil videre er det 55-60 procent af de knap 800 butiksansatte i Bog & idé-kæden, der er på. Målet er på sigt at nå op på omkring 80 procent, for produktchefen ved godt, at det ikke er realistisk at få alle med.

Hun glæder sig dog over, at så mange allerede har taget godt imod det.

- Vi havde en målsætning om, at halvdelen af medarbejderne skulle være på efter et halvt år, og det har vi jo allerede nået i fin stil, siger hun.

Samtidig hæfter hun sig også ved, at 70 procent af den tid, som medarbejderne bruger på Indeks Retail Academy sker uden for normal arbejdstid. Noget hun også mener, indikerer en interesse.

Og systemet er da også bygget op, så det er så nemt som overhovedet muligt for de ansatte at logge på. De kan tilgå det fra både smartphone, tablet og computer.

Leverandørerne leverer indhold

Det er Bog & idés leverandører, der leverer indholdet til Indeks Retail Academy, og indtil videre er det både forlag, spilleverandører og leverandører af eksempelvis farveblyanter, der har bidraget med indhold. Det kan både være i form af produktinformationer og certificeringer, men forlagene kan også lægge læseeksemplarer af nye bøger ud i systemet i stedet for at sende dem ud til samtlige af landets 95 Bog & idé butikker.

Den enkelte leverandør betaler en pris for at få mulighed for at lægge sit indhold ud i systemet. Til gengæld kan de følge med i, hvad der bliver læst. Noget der ikke var muligt tidligere, når man blot sendte skriftligt materiale ud til butikkerne om nye produkter.

Det er også meningen, at Legekæden og de andre kæder i Indeks Retail på sigt skal kobles på systemet.

LÆS OGSÅ: Ny uddannelse skal styrke butiksansattes øko-viden



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD