Tilpasset efteruddannelse skal løfte virksomheder
Et nyt EU-støttet projekt skal gøre uddannelsesinstitutionerne og virksomhederne bedre til at forstå hinanden. Detailhandlen i Silkeborg har allerede nyt godt af initiativet.
Efteruddannelse er ikke nødvendigvis en succes.
Hvis uddannelsesinstitutionerne ikke forstår virksomhedernes behov, kan det være svært at tilrettelægge en relevant uddannelse.
Det skal det EU støttede projekt SkanKomp gøre noget ved.
SkanKomp er et nordisk samarbejde, der har til formål at forbedre uddannelsesinstitutionernes evne til at sætte sig ind i virksomhedernes behov.
Det er planen, at projektet skal benyttes i hele Region Midtjylland.
Oplagt for en presset detailbranche
I første omgang har man kørt et projekt i Silkeborg. Her har 25 detailhandlende været på fem workshops i oplevelsesøkonomi.
Og at netop de detailhandlende er blevet valgt, er der en god grund til.
- Detailhandlen er presset økonomisk, og derfor er det væsentligt at finde andre knapper at dreje på end varernes pris. For eksempel ved at give varerne en merværdi i form af oplevelse, stemning eller følelse, forklarer projektkoordinator ved handelSilkeborg, Anne Thomsen, der er tovholder på hele indsatsen.
LÆS OGSÅ: Detailekspert: Efteruddannelse er vigtigere end nogensinde
Det er handelSilkeborg og Kursuscenteret Handelsskolen Silkeborg, der har stået for uddannelsesforløbet med hjælp fra uddannelseskonsulent Maria Lynggaard Ehmsen, der er uddannet kompetencemægler fra SkanKomp.
- Når man samler erhvervsfolk med forskellige behov og forskellige udgangspunkter, er det vigtigt at finde en fælles platform. Noget alle kan relatere til. Derfor har vi valgt vi at fokusere på kvaliteterne ved at drive forretning i netop Silkeborg, forklarer Maria Lynggaard Ehmsen.
Butikker er gået sammen i et netværk
De handlende i Silkeborg har været glade for projektet.
- Vi har pludselig fået kontakt til hinanden og fundet ud af, at selvom én sælger sko og en anden bøger, så kan vi bruge hinanden til noget, fortæller Michael Schölarth, der har en Bog&Idé-butik på gågaden i byen.
LÆS OGSÅ: Ny uddannelse til butiksansatte og ledere
Det har også betydet, at de handlende er gået sammen i et netværk, der også fremover skal drage fordele af hinanden.
- Jeg deltager i netværket fordi det er spændende og sjovt. Der er masser af positiv energi i det, og i fællesskab kan vi virkelig skabe gode oplevelser for vores kunder. Det er der en stor arbejdstilfredsstillelse i, siger Michael Schölarth.
Netværket er blandt andet gået sammen om at lave eventen ”Oplev Silkeborg” den 10. maj. Her inddrages byens butikker, gader og pladser, og det er noget som også kommunen kan se en idé i. Derfor støttes projektet med 50.000 kroner fra kommunekassen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter