Detailbranchen efteruddanner på trods af krisen
Afstemning
Kurser i salgstræning, kundepleje, produktviden og ledelse. Ansatte i detailbranchen får rigelig af efteruddannelse på trods af krisen.
I maj skrev detailfolk.dk og en række medier ellers, at halvdelen af danskerne ikke får den efteruddannelse, de har krav på. I detailbranchen ser mønstret dog ud til at være et andet. I hvert fald melder flere arbejdsgivere, at mængden af efteruddannelse er den samme nu, som den har været de seneste år.
I en rundringning som detailfolk.dk har lavet til en række virksomheder, svarer de fleste, at de bruger lige så mange penge på efteruddannelse, som de altid har gjort.
Hos det familieejede Paw Sko forklarer adm. direktør Jan Wentzel til detailfolk.dk, at niveauet af efteruddannelser ikke har ændret sig på trods af krisen.
- Når der er behov i de enkelte butikker, så efteruddanner vi, siger han og forklarer, at det især er salgstræningskurser, Paw Sko sender medarbejderne på.
Samme melding lyder fra supermarkedskæden Fakta.
- Vi satser lige så meget på efteruddannelse, som vi hele tiden har gjort, siger HR-chef Jens Romundstad til detailfolk.dk
International kæde har eget universitet
Også hos den store danske møbelkæde BoConcept forklarer PR-ansvarlig Mai-Britt Risvig Flyvholm, at efteruddannelse bliver prioriteret lige så højt nu som tidligere.
Kæden har sit eget ’BoConcept University’, hvor medarbejdere fra hele verden kan komme på efteruddannelse.
I Danmark, hvor BoConcept selv ejer en lang række af butikkerne, bliver uddannelserne tilbudt til alle. I udlandet bliver de fleste butikker drevet af franchisetagere, og her er det op til den enkelte butiksejer, om han vil sende sit personale på efteruddannelse.
- Men de fleste gør det, siger Mai-Britt Risvig Flyvholm til detailfolk.dk. og understreger, at det for BoConcept er vigtigt, at deres kunder oplever en unik shopping-oplevelse, hvilket i høj grad også inkluderer personalets ekspertise og service.
Hun afviser, at krisen skulle give anledning til at skære i efteruddannelserne.
- Tværtimod. Det er jo netop i krisetider, der kan være brug for efteruddannelse. Vi forsøger i stedet at minimere vores omkostninger på andre måder. Det kan eksempelvis være ved at sammenlægge nogle kurser eller ved at lade vores coaches tage ud til butikkerne, i stedet for at de skal komme her.
Også hos isenkræmmerkæden Kop og Kande har man valgt at ændre uddannelserne i stedet for at skære i dem.
- Vi bruger de samme penge, hvis ikke flere, men uddannelserne har ændret karakter. Det kan være svært at trække medarbejdere ud af butikkerne, så vi bruger butikkerne som base og samler medarbejderne der til efteruddannelser efter arbejdstid, siger adm. direktør Peter Rønn.
Færre medarbejdere betyder færre kurser
Hos Matas er situationen en anden. Her forklarer HR-direktør Henrik Dybdahl, at materialistkæden har skåret i mængden af efteruddannelser i løbet af de sidste par år. Han forklarer, at nedskæringerne skyldes omlægningerne i AMU/VEU systemet og den generelle krise i Danmark.
- Den store fokusering på omkostninger har betydet, at vi er blevet lidt færre medarbejdere på hverdagene, hvor kursusaktiviteterne typisk afholdes. Derfor er der færre, der deltager på kurserne, idet vi først og fremmest prioriterer kundebetjening, siger Henrik Dybdahl til detailfolk.dk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter