B&O lander tocifret vækst og gør klar til butikslukninger
Trods svære forhindringer kan Bang & Olufsen fremvise solid salgsvækst. - Vores strategi virker, siger topchefen.
Mangel på komponenter og hårde corona-nedlukninger på det kinesiske marked kunne ikke spolere væksten hos Bang & Olufsen.
I regnskabsåret 2021/22 opnåede den ikoniske virksomhed fra Struer et samlet salg på 2,9 milliarder, og det svarer til en vækst på 12 procent.
Selvom Bang & Olufsen også forbedrede lønsomheden til en EBIT-margin før særlige poster på 1,8 procent, så ender selskabet stadig med et mindre underskud på 30 millioner kroner.
Men det kan ikke slå skår i glæden hos den adm. direktør, Kristian Teär.
- For andet år i træk leverede vi tocifret vækst og forbedrede vores profitabilitet. Det gjorde vi på trods af signifikant modvind fra nedlukninger, krigen i Ukraine og de globale udfordringer relateret til logistik og komponenter, der betød, at vi måtte absorbere DKK 220m i ekstraordinære omkostninger, siger ham.
- Vores finansielle resultater viser, at vores strategi virker, og at vi har opbygget et mere robust selskab, der er i stand til at absorbere flere eksterne udfordringer, siger Kristian Teär
Bang & Olufsen har 444 konceptbutikker, hvor der udelukkende bliver solgt udstyr fra virksomheden. Men det tal står til at blive mindre, fremgår det af årsrapporten.
- I 2021/22, gennemførte virksomheden en grundig vurdering af butiksnetværk og partnere, som nu fører til, at 38 butikker skal lukkes, skriver ledelsen.
LÆS OGSÅ: Topchefen bag turnaround i B&O: - Dette er en vigtig milepæl
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter