Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Betalingssvindel på nettet stiger

Foto: detailfolk.dk



Monday den 21 October 2013 kl. 08:51 af: Freja Thorbech

Alene svindel med dankort på nettet er steget med 317 procent siden 2006. Politiet og Nets bør handle, mener Dansk Erhverv.

Flere netbutikker oplever, at kriminelle handler i butikken med stjålne kreditkortoplysninger.

Ifølge de officielle tal fra Nets, der håndterer de danske dankortbetalinger, er svindlen alene med dankort steget med 317 procent fra 2006 til 2012. I 2013 blev der svindlet for knap 17 millioner kroner med dankortet på nettet.

I sidste ende er det butikken, der ender med regningen, og hos Dansk Erhverv, der repræsenterer den danske detailhandel, kalder man derfor udviklingen for alarmerende. 

- Det er en udvikling, hvor butikkerne bliver hårdt ramt af svindlere og organiseret kriminalitet. Det både kan og skal der gribes bedre ind over for. For den enkelte butik kan det være noget nær umuligt at gardere sig ordentligt mod svindlen. Det kræver en indsats fra både Nets og politiet, siger markedsdirektør Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv i en udtalelse.

Politiet og Nets bør gøre mere 

Fra erhvervsorganisationen lyder der en opfordring til politiet og Nets om at gøre mere for at komme svindlen til livs.

- Dansk Erhverv opfordrer til, at politiet opretter et fælles it-register over svindel med betalinger således, at mulige trends i svindlen kan identificeres og videreformidles til netbutikkerne, som bliver udsat for svindlen, siger Henrik Hyltoft.

Men også Nets kan hjælpe netbutikkerne til hurtigere at opdage, om et kort er spærret.

- Det er svært at forstå, hvorfor det i 2013 typisk tager flere uger, før butikkerne får at vide, om betalingskort er spærrede. Det giver for lang tid for svindlerne, siger Henrik Hyltoft.

Det er noget, som erhvervsorganisationen også tidligere har været ude at plædere for. 

LÆS OGSÅ: DE: Butikker skal have bedre mulighed for at opdage identitetstyve

Men netbutikkerne kan også selv gøre en indsats. Dansk Erhverv vurderer nemlig, at det reelle omfang af svindel er større end tallene giver udtryk for, da alle misbrug næppe bliver indberettet. Derfor opforderer organisationen butikkerne til at anmelde svindel med betalinger til politiet, så det fulde omfang kan komme frem.

LÆS OGSÅ: Ny butiksforsikring på banen mod kreditkortmisbrug



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD