Analyse: Oplagt mulighed for at styrke salget bliver forbigået
Find hele undersøgelsen:
De store markedspladser på nettet kan være en vej til udenlandske kunder. Men få danske virksomheder udnytter den mulighed, viser tal.
Langt de fleste danske virksomheder er opmærksomme på de enorme markedspladser på nettet.
Trods kendskabet er der en udbredt tilbageholdenhed, når det gælder om at sætte sine egne varer til salg på eksempelvis Amazon, Zalando eller kinesiske Alibaba.
I 2018 brugte 10 procent af danske virksomheder globale markedspladser som salgskanal, og gennem de seneste to år er andelen blot steget til 12 procent. Det viser en undersøgelse fra DI Handel, Industriens Fond og CBS.
- Online markedspladser har stor betydning for, hvorledes markedsstrukturerne fungerer. Det er derfor positivt med den høje kendskabsgrad, siger Jan Damsgaard. Han er professor i digitalisering på CBS-
- Det er dog ærgerligt at se, at der på trods af både kendskabsgrad og et generelt boom i e-handel på tværs af markeder, stadig er relativt få virksomheder, der udnytter de eksportmuligheder, som markedspladser kan give, fortsætter han.
En oplagt mulighed for eksport
Langt flere virksomheder burde udnytte mulighederne for at eksportere deres produkter til hele verden gennem de store markedspladser, lyder det fra Dansk Industri.
- Det kan kun gå for langsomt med at komme i gang, siger Sidsel Dyrholm Holst, der er branchedirektør i DI Handel.
- På hjemmemarkedet ser vi at rigtig mange virksomheder på grund af coronarestriktioner har øget salget via nettet. Lad os dog udnytte de gode muligheder for at eksportere via nettet også. Det kan være med til at styrke eksporten både på kort og længere sigte, siger Sidsel Dyrholm Holst.
Blandt de danske virksomheder er Amazon den mest brugte markedsplads - en tredjedel bruger den amerikanske gigant, viser undersøgelsen. Men det kan betale sig at orientere sig bredt
- Der er dominerende markedspladser inden for hvert land og inden for hver produktkategori. I Tyskland er fx Otto og Zalando sammen med Amazon giganterne, hvor det i Kina er Tmall, Alibaba og JD, der løber med kunderne, siger Jan Damsgaard.
LÆS OGSÅ: Netbutikker sætter barren for 2021: Eksplosionen bliver mindre
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter