Amazon truer Mærsks levebrød
Amazon vil sejle egne varer fra Kina. Detailgigantens udvikling truer Mærsks forretning så meget, at selskabet nu kommer med et modsvar.
Når en detailgigant som Amazon ændrer kurs, rammer det en lang række aktører på markedet. Det gælder blandt andet A.P. Møller-Mærks. Det skriver Børsen.
- Vi bør frygte disruption fra aktører som Amazon, siger topchef Søren Skou ifølge Børsen.
Han har på selskabets kapitalmarkedsdag i tirsdags igangsat flere initiativer, der skal imødekomme aktører såsom Amazon. Det betyder blandt andet, at Mærsk vil lægge alle fragtpriser ud online.
Amazons store planer
Ifølge Børsen går der rygter om, at Amazon har store planer for at udvide på shippingområdet. Amazon har blandt andet fået tilladelse til at sejle varer fra Kina, som er et kernemarked for Mærsk. På den måde skærer Amazon en mellemmand som Mærsk væk.
- Amazon kan vi allerede se bliver en spiller i en eller anden form. Mærsks svar er jo digitalisering, og her det lidt fluffy, hvad det kommer til at betyde, siger Marcus Bellander, analytiker hos Carnegie til Børsen.
Den 22. december vil Mærsk præsentere sit første konkrete modsvar til Amazons planer. Mærsk vil blandt andet fortælle om et pilotprojekt med den kinesiske internetgigant Alibaba. Et projekt, hvor Mærsk vil lægge alle rater og prissætninger åbent frem.
LÆS OGSÅ: Amazon åbner første teknologidrevne supermarked
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter