Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Efter Amazon Go - her er fremtiden for detailbranchen

Foto: Amazon



Monday den 12 December 2016 kl. 09:41 - Kilde: The Guardian

Detailbranchen er i rivende udvikling. Amazon har introduceret et kasseløst supermarked, men de er langt fra de eneste nytænkere.

I sidste uge åbnede Amazon sit første supermarked, hvor kunderne bare skulle scanne deres mobil ind og dernæst kunne tage varerne med sig ud af butikken. Bliver butikken en succes, vil den revolutionere detailbranchen. Andre virksomheder har dog også en lang række nye tiltag på vej. Det skriver The Guardian.

De nye tiltag har en ting til fælles. De skærer udgifterne til ansatte drastisk ned. 

Robot-assistenter

Den amerikanske kæde Lowes, der sælger gør det selv varer til hjemmet, er i gang med at teste en ny type software, som skal overflødiggøre ansatte. Ifølge The Guardian er Lowe ved at teste en såkaldt Lowebot, som er en kundeservice-robot, der kan tale flere sprog, og som kan hjælpe kunderne med at finde de produkter, de leder efter og samtidig kan fortælle om produktet. Robotten bliver lige nu testet i 11 af Lowes butikker.

Og Lowe er ikke den eneste kæde, der er i gang med at teste servicerobotter. Det er amerikanske Best Buy også.

I Japan har firmaet Aldebaran Robotics også udviklet en robot, der arbejder i nogle Nescafé-butikker. 

Virtuel shopping

Mange, der køber tøj over nettet, ved at det kan være svært at finde den helt rigtige størrelse og form. Derfor vil 3D scanning af kroppen være fremtiden, fordi kunden således kan prøve tøj på sig selv online.

Teknologien er stadig ved at blive udviklet, men det britiske firma Metail har allerede udviklet en teknologi, der kan blive sat direkte op til detailhandleres hjemmeside, så kunder kan skabe det der kaldes for 'Me Models'.

Digitale butlere

Både, Amazon, Google, Apple og Facebook er ved at udvikle digitale assistenter, der adlyder stemmestyring, således at man blot skal bede assistenten om bestemte varer, hvorefter den køber dem online.

Denne slags assistenter kan dog blive snigløbet af indbyggede assistenter i køleskabe, kaffemaskiner og printere, som automatisk bestiller nye varer, når man er ved at løbe tør, uden at ejeren skal bede om dem.

Drone-udbringning

Det bringer os til den sidste del af fremtidens retail. Amazon har tidligere meldt ud, at man vil satse massivt på udbringning med droner.

Det ville passe udmærket sammen med den nye teknologi i køleskabe med mere, således at køleskabet sender en besked om, at der mangler mælk, æg og smør i køleskabet, hvorefter varerne bliver leveret med en drone.

I mange byer, hvor trafikken er tæt, kan dronerne vise sig at være en tidsbesparende måde at bringe varer ud. Også Mercedes-Benz og Google er i gang med at udvikle udbringening med droner. 

LÆS OGSÅ: Amazon åbner første teknologidrevne supermarked
 

Læs hele artiklen på The Guardian


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD