Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Salg på Amazon - sådan kommer du i gang





Tuesday den 22 November 2016 kl. 06:00 af: Lise Møller Schilder

Overvejer du at bruge Amazon til at sælge dine produkter? Her er en guide med gode tips og tricks.

Der kan være en del at vinde ved at sælge sine produkter på Amazon. Det kan dog også være spild af tid, hvis annonceringen ikke gøres på den rigtige måde. Derfor har Klaus Andersen fra YouWe udarbejdet en guide til netbutikkernes interesseorganisation FDIH

En god start

På Amazon handler det om at ligge øverst, når kunderne søger på produkter eller brands. Det gør man ved både at være billigst og ved at have en god kunderating. 

- Hvis man eksempelvis sælger kendte mærkevarer, som andre allerede sælger på Amazon, så er der måske 30 andre, der sælger det samme produkt, og hvis man ikke er blandt de bedst ratede, samt blandt de billigste, får man aldrig handlen. Denne strategi kalder vi Buy-box strategi, fordi det handler om at ligge i Buy-box. Hvis du kan konkurrere på prisen på kendte produkter, så er du allerede nået et langt stykke i forhold til at kunne få succes på Amazon, forklarer Klaus Andersen til FDIH og understreger at kunderating er lige så vigtig.

Derfor kan det også give mening at sende nogle af sine faste kunder igennem Amazon, således at de kan give en god rating. Det kan betyde, at man mister kunder i starten, som ikke bryder sig om at blive omdirigeret. Men de vindes stort tilbage, forklarer han.

Vigtig beskrivelse af produkt

Det er vigtigt at have helt styr på alle detaljerne omkring produktet, og det er vigtigt, at de står beskrevet på det rigtige sprog i forhold til det land, man ønsker at sælge i.

- Det nytter ikke noget bare at smide alle dine produkter over på platformen, for Amazon vurderer og placerer dem ud fra, hvor godt de er beskrevet. Gå hellere efter at have færre produkter, der til gengæld er toptunet på detaljen, siger Klaus Andersen til FDIH.

Ulemperne

Han understreger, at der også er ulemper ved at sælge sine produkter gennem Amazon.

- Eksempelvis kan du vinke farvel til dit ejerskab over kundedata. Det sidder Amazon benhårdt på. Det betyder, at du ikke kan bruge kundedata til eksempelvis re-targeting, e-mailmarkedsføring osv. Og det betyder, at du skal tjene allerede fra første ordre, for du kan ikke sige, at du ”blot” vil bruge ordren til at skabe kontakt og få kunden til at komme igen.

Amazon er heller ikke en gratis platform. Man kan enten betale via et månedligt abonnement eller ved at betale mellem 8-15 procent af omsætningen i kommission alt afhængig af produktkategorien.

LÆS OGSÅ: Amazon fører opsigtsvækkende skræmmekampagne



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD