7-Eleven går frem i nyt regnskab
I årsregnskabet for 2016 mere end fordobler 7-Eleven sit overskud. Transformation af butikkerne giver pote, lyder forklaringen.
For tredje år i træk kan franchisekæden 7-Eleven præsentere et godt årsregnskab med fremgang for både kæden og de enkelte købmænd. Dermed ser kæden for alvor ud til at være kommet ovenpå efter tocifrede millionunderskud i 2012 og 2013.
I 2016 landede moderselskabet Reitan Convenience Denmark A/S således et overskud efter skat på 38 mio. kroner. Det er mere end en fordobling i forhold til året før, hvor resultatet lød på 14,5 mio. kroner. Omsætningen voksede med 1,4 procent, mens de enkelte købmænd i snit øgede indtjeningen med 23 procent.
Satsningen på madvarer frem for mere traditionelle kioskvarer har været en af hovedårsagerne til det gode resultat, lyder det fra 7-Eleven i en pressemeddelelse.
- Vi arbejder stadig med vores lønsomhed, men har fat i den lange ende og er inde i en positiv udvikling. Vi har ramt rigtigt med en lang række lanceringer inden for frisk og sundere mad og har formået at udnytte nye føde- og drikkevaretrends, siger administrerende direktør i Reitan Convenience Denmark,Jesper Østergaard, i en pressemeddelelse.
- Vores strategi for udviklingen af en private label serie har ligeledes båret frugt, og jeg tør godt påstå, at flere i dag forbinder 7-Eleven med kvalitet end for blot to år siden, fortsætter han.
Mad og drikke trækker op
Det er især fokusområderne mad og drikkevarer, der driver væksten frem. Omsætningen i madkategorien er steget med 12,4 procent, mens drikkevarer er steget med 4,6 procent.
Gennem flere år har 7-Eleven samarbejdet med leverandører som Cofoco, Palæo og Grød. Samarbejdet har resulteret i nye produkter, som bliver godt modtaget hos kunderne.
- De mange nye og anderledes varianter har givet flere kunder en ekstra grund til at gå i 7-Eleven. Men 7-Eleven skal være for de mange mennesker, og det skal vores sortiment afspejle. Så vi skal både være på forkant med trends, men også imødekomme præferencer og behov hos flest mulige danskere på farten døgnet rundt, siger Jesper Østergaard.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter