7-Eleven i tocifret millionunderskud
Der er optimisme at spore hos 7-Elevens direktør på trods af endnu et tocifret millionunderskud i conveniencekæden.
Umiddelbart er der ikke det store at råbe hurra for, hvis man kigger på årsregnskabet for 2013 for Reitan Convenience Danmark, der er selskabet bag 7-Eleven.
Der er et minus på bundlinjen på 17 millioner kroner, som dog er mindre end underskuddet i 2012, der landede på godt 24 millioner kroner.
Samtidig gik årets samlede omsætning for 7-Eleven-butikkerne tilbage og landede på 2,2 milliarder kroner.
Alligevel er adm. direktør Jesper Østergaard positiv. Han fremhæver, at der er plus på driftresultatet, der i 2013 endte på 5,2 millioner kroner. Han forklarer, at der er to væsentlige faktorer, der påvirkede conveniencekædens omsætning og resultat.
For det første har den liberaliserede lukkelov spillet en ganske betydelig rolle.
- Liberalisering af lukkeloven har påvirket hele convenience sektoren ganske betragteligt. Der findes ikke eksakte tal – men vores bud er at det medførte en total tilbagegang for convenience i Danmark på cirka 10 procent. For os i 7-Eleven bakkede vores omsætning i 2013 med cirka 2,7 procent - så vi klarede os altså bedre end markedet generelt, siger Jesper Østergaard til detailfolk.dk.
Men også en ændring af reglerne for tobakpakkers størrelse har haft noget at sige. Hvor man tidligere måtte sælge cigaretter i pakker med 10, betyder nye regler på området, at det ikke længere er muligt.
- Det medførte et fald i kunder hos os. Hidtil var vores kæde en af de få detailhandelskæder, som udbød cigaretter i de mindre 10 stk pakninger, forklarer Jesper Østergaard.
Tror på fremtiden
På trods af tilbagegangen er den adm. direktør er optimistisk, når han kigger på fremtiden.
Han fortæller, at 7-Eleven i år har intensiveret sit fokus på tre områder: mad, bageri og varme/kolde drikke.
- Det er på disse områder at vi kan differentiere os fra vore konkurrenter, siger han og fremhæver statistikker, der viser, at 7-Eleven er den kæde i dansk convenience, der gør det bedst på disse kategorier målt i volumen og omsætning.
7-Eleven har gennem den seneste tid introduceret en række sundere alternativer som eksempelvis rugbrødsboller med pålæg og paleo sticks, som kunderne har taget godt imod, fortæller Jesper Østergaard.
Og netop kunderne er centrale for 7-Eleven.
- Vi er en værdibaseret virksomhed – en af vore værdier hedder ”vores kunde er vores øverste chef” – derfor er vi meget optaget af at lytte til vore kunder og deres behov, siger Jesper Østergaard og fortæller, at man har en god og konstruktiv dialog med kunderne blandt andet på de sociale medier.
Derfor er han heller ikke i tvivl om 7-Elevens fortsatte potentiale.
- Vi tror på vores koncept, og vi tror på at vi også i årene fremover vil bevare den markedsleder position vi har i dag, slutter Jesper Østergaard af.
LÆS OGSÅ: Lederopskrift: Fra røde til grønne tal i verdens største 7-Eleven
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter