Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

7-Eleven i tocifret millionunderskud

Foto: detailfolk.dk



Friday den 6 June 2014 kl. 05:50 af: Freja Thorbech

Der er optimisme at spore hos 7-Elevens direktør på trods af endnu et tocifret millionunderskud i conveniencekæden.

Umiddelbart er der ikke det store at råbe hurra for, hvis man kigger på årsregnskabet for 2013 for Reitan Convenience Danmark, der er selskabet bag 7-Eleven.

Der er et minus på bundlinjen på 17 millioner kroner, som dog er mindre end underskuddet i 2012, der landede på godt 24 millioner kroner.

Samtidig gik årets samlede omsætning for 7-Eleven-butikkerne tilbage og landede på 2,2 milliarder kroner. 

Alligevel er adm. direktør Jesper Østergaard positiv. Han fremhæver, at der er plus på driftresultatet, der i 2013 endte på 5,2 millioner kroner. Han forklarer, at der er to væsentlige faktorer, der påvirkede conveniencekædens omsætning og resultat.

For det første har den liberaliserede lukkelov spillet en ganske betydelig rolle.

- Liberalisering af lukkeloven har påvirket hele convenience sektoren ganske betragteligt. Der findes ikke eksakte tal – men vores bud er at det medførte en total tilbagegang for convenience i Danmark på cirka 10 procent. For os i 7-Eleven bakkede vores omsætning i 2013 med cirka 2,7 procent - så vi klarede os altså bedre end markedet generelt, siger Jesper Østergaard til detailfolk.dk.

Men også en ændring af reglerne for tobakpakkers størrelse har haft noget at sige. Hvor man tidligere måtte sælge cigaretter i pakker med 10, betyder nye regler på området, at det ikke længere er muligt.

- Det medførte et fald i kunder hos os. Hidtil var vores kæde en af de få detailhandelskæder, som udbød cigaretter i de mindre 10 stk pakninger, forklarer Jesper Østergaard. 

Tror på fremtiden

På trods af tilbagegangen er den adm. direktør er optimistisk, når han kigger på fremtiden.

Han fortæller, at 7-Eleven i år har intensiveret sit fokus på tre områder: mad, bageri og varme/kolde drikke.

- Det er på disse områder at vi kan differentiere os fra vore konkurrenter, siger han og fremhæver statistikker, der viser, at 7-Eleven er den kæde i dansk convenience, der gør det bedst på disse kategorier målt i volumen og omsætning.

7-Eleven har gennem den seneste tid introduceret en række sundere alternativer som eksempelvis rugbrødsboller med pålæg og paleo sticks, som kunderne har taget godt imod, fortæller Jesper Østergaard. 

Og netop kunderne er centrale for 7-Eleven.

- Vi er en værdibaseret virksomhed – en af vore værdier hedder ”vores kunde er vores øverste chef” – derfor er vi meget optaget af at lytte til vore kunder og deres behov, siger Jesper Østergaard og fortæller, at man har en god og konstruktiv dialog med kunderne blandt andet på de sociale medier.

Derfor er han heller ikke i tvivl om 7-Elevens fortsatte potentiale.

- Vi tror på vores koncept, og vi tror på at vi også i årene fremover vil bevare den markedsleder position vi har i dag, slutter Jesper Østergaard af.

LÆS OGSÅ: Lederopskrift: Fra røde til grønne tal i verdens største 7-Eleven



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD