18-årig iværksætter: Fra børneopsparing til egen butik
Trods sin unge alder har Mikkel Lundstrøm allerede en del detailerfaring. For nyligt hævede han sin børneopsparing og åbnede en nichebutik.
For de fleste 18-årige står hverdagen på skole, lektier og fester.
For den 18-årige Mikkel Lundstrøm er det i stedet butiksdrift, marketing og kundeservice, der er på skemaet, når han står bag kassen i sin butik i Næstved.
Den 18-årige iværksætter slog for fire måneder siden dørene op til kaffebutikken Mikkels Kaffe. Banken havde ellers sagt nej til at finansiere butikseventyret. Man kunne ikke se fremtiden i detail, lød meldingen fra bankrådgiveren. Det slog dog ikke Mikkel Lundstrøm ud. I stedet sagde han nej til den elevplads, han havde fået i et stort firma i København, hævede sin børneopsparing og åbnede Mikkels Kaffe.
- Jeg tænkte, at pengene var bedst givet ud ved det her projekt, siger Mikkel Lundstrøm.
Engagementet lyser ud af 18-årige iværksætter fra scenen i Børssalen i København, hvor Dansk Erhverv har inviteret ham til at fortælle om arbejdet med den nye butik. Detailfolk.dk fangede ham efterfølgende til en snak om springet ind i detailbranchen.
Har flere butiksåbninger bag sig
På trods af sine kun 18 år har Mikkel Lundstrøm allerede detailerfaring. Han drev sammen med en ven en webshop, der solgte modetøj online. Den blev dog solgt videre til et par andre venner, inden han åbnede en online kaffebutik. Det er den, der nu er blevet udvidet til også at indeholde en fysisk butik.
- Jeg ville gerne starte en butik, som kunne være showroom for netbutikken. Det tror jeg er fremtiden. Det giver også lidt mere troværdighed over for kunderne, når de kan se, at man har begge dele, siger Mikkel Lundstrøm til detailfolk.dk.
Han har også allerede gjort sig tanker om, hvordan den fysiske butik skal skille sig ud.
- Jeg prøver at tænke oplevelse ind i butikken. Jeg vil gerne skabe nogle rammer, hvor kunden bliver inspireret. Mit mål er, at folk skal blive klogere på kaffe, når de kommer i min forretning, ellers kunne de lige så godt købe varerne online, siger den 18-årige iværksætter, der blandt andet fremhæver, at hans kaffe står fremme blandt kunderne, så de kan kigge på den. Samtidig er det også meningen, at han på sigt vil have forskellige oplysninger om kaffe rundt om i butikken.
Mikkel Lundstrøm har valgt at lukke sin webshop midlertidigt for at kunne fokusere fuldt ud på at få den fysiske butik op at køre. På sigt er det dog meningen, at de to salgskanaler skal spille sammen, slår han fast.
Har altid drømt om at blive iværksætter
Det kan virke usædvanligt, at en 18-årig kaster sig ud i iværksætteriet og åbner en butik, men for Mikkel Lundstrøm har der ikke været meget tvivl omkring beslutningen.
- Min farfar var iværksætter, og det har inspireret mig meget. Jeg har altid gerne ville have min egen virksomhed. Som barn lavede jeg visitkort til naboerne, hvor jeg tilbød at slå græs, fortæller han.
Mikkel Lundstrøm besluttede sig for at tage en HG, og efter en enkelt afhopper til Næstved Gymnasium fik han også færdiggjort uddannelsen. Han fik en elevplads i et stort firma i København, men valgte at takke nej.
- I butikken har jeg hænderne helt nede i maskinrummet. Jeg har selv indflydelse på kampagner, kundeservice og økonomien, og det ville jeg ikke have haft i en stor virksomhed, siger han.
Den unge iværksætter forsøger så vidt muligt selv at være til stede i butikkens åbningstider, men han har dog fået ansat et par ungarbejdere, der kan afløse ham i weekenderne.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter