Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Ø-mærket fylder 25 år

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 6 January 2015 kl. 05:20 af: Steffen Moses

Det er 25 år siden, Ø-mærket blev lanceret. I dag ved 98 procent af danskerne, at mærket står for økologi, og hver anden køber økologiske varer hver uge.

Siden de første varer med røde Ø-mærker blev lagt i indkøbskurvene for nu 25 år siden, er salget af økologi vokset markant. Så meget, at vi i dag er det land i verden, hvor økologiske fødevarer udgør den største del af det samlede fødevaresalg – cirka otte procent.

Ifølge Økologisk Landsforening har danskernes køb af økologiske varer de seneste 25 år været med til at spare den danske natur for mere end tre millioner kilo giftstoffer og skåne cirka 4.300 milliarder liter grundvand for rester af sprøjtegifte. Det kan danskerne være stolte af, siger økologernes formand.

- Vores unikke, statskontrollerede Ø-mærke har stor betydning for den succes, økologi har opnået i Danmark. Ø-mærket gør det let for os at opnå flere ting på samme tid og gøre en forskel. Hver gang vi køber varer med det røde Ø, skåner vi både os selv, vores familier, naturen og miljøet for kemi, og vi er med til at sikre, at de økologiske køer, grise og høns har et godt dyreliv og kommer ud under åben himmel, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening, i en pressemeddelelse.

Næsten alle kender Ø’et

98 procent af danskerne kender det røde Ø-mærke og otte ud af ti har tillid til mærket, viser en undersøgelse lavet af YouGov for Fødevareministeriet.

- Tillid er netop afgørende for økologiens succes. Det røde Ø’s troværdighed bygger på en stærk statslig kontrol og ikke mindst på kød og blod: økologiske landmænd og mange andre økologiske ildsjæle, der hver dag arbejder engageret for bedre dyrevelfærd og natur, bedre mad og en bedre verden for os alle sammen. De værdier og den dedikation har forbrugerne kvitteret for, siger Per Kølster.

45 procent af danskerne køber økologiske varer hver uge, og 70 procent af danskerne køber øko-varer hver måned.

Økologisk Landsforening tror på, at økologisk landbrug og salg vil flerdoble sig i de kommende 25 år.

LÆS OGSÅ: Supermarkedernes øko-salg boomer



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD