Ø-mærket fylder 25 år
Det er 25 år siden, Ø-mærket blev lanceret. I dag ved 98 procent af danskerne, at mærket står for økologi, og hver anden køber økologiske varer hver uge.
Siden de første varer med røde Ø-mærker blev lagt i indkøbskurvene for nu 25 år siden, er salget af økologi vokset markant. Så meget, at vi i dag er det land i verden, hvor økologiske fødevarer udgør den største del af det samlede fødevaresalg – cirka otte procent.
Ifølge Økologisk Landsforening har danskernes køb af økologiske varer de seneste 25 år været med til at spare den danske natur for mere end tre millioner kilo giftstoffer og skåne cirka 4.300 milliarder liter grundvand for rester af sprøjtegifte. Det kan danskerne være stolte af, siger økologernes formand.
- Vores unikke, statskontrollerede Ø-mærke har stor betydning for den succes, økologi har opnået i Danmark. Ø-mærket gør det let for os at opnå flere ting på samme tid og gøre en forskel. Hver gang vi køber varer med det røde Ø, skåner vi både os selv, vores familier, naturen og miljøet for kemi, og vi er med til at sikre, at de økologiske køer, grise og høns har et godt dyreliv og kommer ud under åben himmel, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening, i en pressemeddelelse.
Næsten alle kender Ø’et
98 procent af danskerne kender det røde Ø-mærke og otte ud af ti har tillid til mærket, viser en undersøgelse lavet af YouGov for Fødevareministeriet.
- Tillid er netop afgørende for økologiens succes. Det røde Ø’s troværdighed bygger på en stærk statslig kontrol og ikke mindst på kød og blod: økologiske landmænd og mange andre økologiske ildsjæle, der hver dag arbejder engageret for bedre dyrevelfærd og natur, bedre mad og en bedre verden for os alle sammen. De værdier og den dedikation har forbrugerne kvitteret for, siger Per Kølster.
45 procent af danskerne køber økologiske varer hver uge, og 70 procent af danskerne køber øko-varer hver måned.
Økologisk Landsforening tror på, at økologisk landbrug og salg vil flerdoble sig i de kommende 25 år.
LÆS OGSÅ: Supermarkedernes øko-salg boomer
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter